Beginners deck

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tyury
Advanced
Berichten: 49
Lid geworden op: di jan 25, 2011 12:08 pm

Beginners deck

Bericht door Tyury »

He allemaal,

Ik heb zo juist een standaard starters deck gehaald.
Stampade of beasts. Daarnaast heb ik een gratis deck van 30 kaarten. Ik heb ze gecombineerd en een blauw/groen deck gemaakt.

Graag krijg ik tips hoe mijn deck te verbeteren, tips voor tactieken, problemen die jullie zien, waar heb ik er te veel of te weinig van? Heb ik meer of minder lands nodig?

- wat moet jouw deck doen?
Mijn deck moet mijn tegenstander kunnen verpletteren met "sterke" creatures en "ongrijp bare" flying creatures.

Daar naast wil ik met mijn deck het mijn tegenstander moeilijk maken door zijn creatures te pesten met handige blue spells,enchantments etc.

- welk formaat speel je gewoonlijk?
Formaat? Als dit over de deck grote gaat denk ik 60 kaarten.

- wat voor decks zie je vaak tegenover je?
Ik heb nog maar een paar oefenpotjes gespeeld met decks die niet de mijne zijn dus ik heb geen idee.

- zijn er problemen die je zelf al ontdekt hebt?
Zie bovenstaand.

- met hoeveel mensen speel je, 1 op 1, of multiplayer?
In het begin denk ik 1 vs 1.

- heb je een budget waar we rekening mee moeten houden?
Niet echt, maar onder de 20 euro lijkt me schappelijk.

10 basic island
13 basic forests

Green Scorcery/instand/enchantment cards

Cultivate
Back to nature
Overwhelming stampede
Giant growth 2x
Nature’s spiral 2x
Plummet
Dryad’s Favor

Green Creatures

Protean hyda
Duskdale wurm 2x
Yavimaya Wurm 2x
Spined wurm
Greater basilisk 2x
Garruk’s packleader 2x
Giant spider 2x
Sylvan ranger 2x
Runeclaw bear
Llanowar elves 2x

Blue Scorcery/instand/enchantment cards

Robe of Mirrors
Disperse 2x
Preordain
Dehydration
Unsummon
Cancel
Mind control

Blue Creatures

Cloud elemental 3x
Air Elemental
Thieving magpie
Sapping drake 2x
Sage owl
Cloud sprite
scroll thief

grey Scorcery/instand/enchantment cards

whispersilk cloak
elixir of immortality
Gebruikersavatar
Tyury
Advanced
Berichten: 49
Lid geworden op: di jan 25, 2011 12:08 pm

Bericht door Tyury »

wooops :S

ik kom er net achter dat er te veel kaarten in zitten.

Beginners fout zullen we maar zeggen.

Het is nu een deck van 66 kaarten er moeten er dus nog 6 af.

suggesties?
Gebruikersavatar
JaapBroeders
Expert
Berichten: 67
Lid geworden op: za mar 21, 2009 3:26 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door JaapBroeders »

Mijn suggestie is speel eerst tegen je tegenstanders :P
Pas dan merk je goed of je deck werkt of niet.

Misschien dat je nu eerst op 1 strategie kan focussen ('verplettering met sterke beesten'). Probeer die strategie in heel je deck terug te laten komen, en zorg dat dat een beetje lekker loopt.
Daarna kun je kijken wat je mist.
Zodra je dat weet een substrategie erbij bedenken, bijvoorbeeld je 'ongrijpbaarheid' of 'creature pesten'. Maar blijf altijd bij 1 sterke strategie.

Vroeger wilde ik vaak alles in 1 deck hebben. Alle kaarten vond ik super en wou ik er in hebben. Maar met heel veel goede kaarten heb je nog geen goed deck.
Sterker nog, veel decks werken juist goed door de simpele commons die er in zitten.

Goed, ik hoop dat ik je iets geholpen heb.
Succes met spelen!
-------- hier afknippen ----------
Gebruikersavatar
DarkSpawn
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 9:08 pm
Locatie: Doorwerth

Bericht door DarkSpawn »

Euhm, ik ben zelf ook redelijk nieuw met magic, maar in mijn veronderstelling was het zo dat een deck "MINIMAAL" 60 kaarten moet bevatten. Daarnaast een vuistregel om 24 landjes te hebben (ligt aan de samenstelling van je deck, kan ook minder zijn namelijk). Ik kan het mis hebben? Denk dat o.a. Pi dat wel kan bevestigen of niet.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

Ja, klopt.

Maar op een gegeven moment merk je dat elke kaart boven de 60 de balans omver schopt. (Je hebt namelijk nog steeds max. 4 van elke kaart.)


(Ik speel zelf by the way vaak 20 landjes, maar dat komt omdat mijn decks doorgaans nogal een lage mana curve hebben. Dan heb ik er niks aan als ik alleen maar landjes pak... ;))
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
Tyury
Advanced
Berichten: 49
Lid geworden op: di jan 25, 2011 12:08 pm

Bericht door Tyury »

Oke thx ;) daar heb ik wat aan.

Is het verstandig om gewoon bij "stampade of beasts" te blijven en later pas te expirimenteren met een zelf samengesteld deck?

Zou het in dat geval een goed idee zijn om:
Blanch wood armor er een aantal keer in te gooien? (als ik die ergens kan vinden natuurlijk ^^)

gr
Tyury
Gebruikersavatar
JaapBroeders
Expert
Berichten: 67
Lid geworden op: za mar 21, 2009 3:26 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door JaapBroeders »

Misschien een idee om langzaamaan aan te passen, 4 kaartjes eruit, 4 nieuwe er in en zien wat er gebeurd.
Dan krijg je ook wat inzicht wat 4 kaarten in een deck kunnen doen qua balans.
-------- hier afknippen ----------
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Formaat:
Tournooiformaat, block, type 2, extended, type 1.5, type 1, of misschien casual formaat, EDH, 5-color, peasant, pauper, etc.

Een formaat bepaald welke kaarten toegestaan zijn in je deck. Block is bv aaleen maar kaarten van 1 specifiek block, type 2 is altijd de laatste 2 core sets en de laatste 2 blocks, etc. Als je niet weet waar je deck aan moet voldoen is type 1 het grootst en het formaat wordt in de meeste groepen geaccepteerd als de default. Vrijwel alle kaarten zijn er in toegestaan en totdat je echt flink meer kaarten gaat kopen zou ik me verder niet druk maken om wat er eventueel niet in mag.

Decks tegenover je:
Het kan heel handig zijn om patronen te herkennen in wat je vaak ziet. Bijvoorbeeld spelen alle decks veel creatures, zijn ze razendsnel, hebben ze juist veel kaarten die dingen aan jouw kant slopen of counteren, etc. Wanneer je een patroon ontdekt in de decks die je tegenover je ziet dan kun je je deck daarop aanpassen zodat je of minder zwak er tegen bent, of zelfs dat je een zwakte van hun kunt gebruiken. Het is dus zeker de moeite waard om een oogje hierop te houden (maar aangezien je nog beginner bent zou ik me er nog niet heel druk om maken).

Budget:
Ik vermoed dat dit voor het hele deck is en niet per kaart?

Deck:
Het is meestal aan te raden om toe te werken naar goede kaarten 4x spelen en de slechte helemaal niet. Wanneer je nog niet zo veel kaarten hebt is het in ieder geval belangrijk om kaarten te vinden die een zelfde functie hebben. Des te meer je kunt voorspellen wat voor (soort) kaart je gaat pakken, des te beter kun je de strategie van je deck uitspelen.

Kijkend naar je deck lijkt je gemiddelde casting cost vrij hoog te liggen (maar ik weet niet alle kaarten uit mijn hoofd, tip: zet [c en [/c] om de kaartnaam om er een link van te maken, bv island). Het is aan te raden om in een deck wat meer goedkopere en wat minder dure kaarten te hebben. per deck kan dit wat varieren, maar meestal zie je een piek op ongeveer 2-3 mana.

Ik zou in ieder geval proberen iets meer met je land te doen dan alleen maar basics spelen. Landjes die voor 2 kleuren kunnen zorgen helpen heel erg, bv evolving wilds of simic growth chamber, waarbij de 2e ook wat gaat helpen met je gemiddeld hoge casting cost. Treetop villages kunnen ooke en aardig idee zijn om je wat te doen te geven in het being van het spel.

Life gain is meestal niet zo sterk, de elixer kan waarschijnlijk beter vervangen worden door een andere kaart (of als je nog steeds het aantal probleem hebt, gedumpt worden).

Ik deel verder JaapBroeders zijn mening dat het belangrijk om in eerste instantie op 1 ding te focussen, het is beter om 1 ding goed te doen dan 2 dingen maar half. Ook is langzaam aanpassen in het begin denk ik een goed idee zodat je de impact van de wijzigingen duidelijker kunt zien.

De mana is heel afhankelijk van het deck, sommige tournooiwaardige decks spelen er slechts 2, andere meer dan 40. Dat zijn heel extreme decks. iets in de buurt van 23-24 is meestal wel een aardig uitgangspunt, maar ook ik heb de neiging er minder te spelen doordat mijn curve laag zit, of doordat ik veel acceleratie speel. Ik ben liever lichtelijk screwed met extra kaarten die me later in het spel gaan helpen dan dat ik te veel mana heb en te weinig kaarten om de tegenstander aan te kunnen. Ook ik zit meestal wel rond de 35-40% land (ik bouw vooral EDH decks, 100 kaarten).
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie