Vrij basic control deck

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

Gebruikersavatar
George
Master
Berichten: 163
Lid geworden op: za nov 06, 2010 9:30 am
Contacteer:

Vrij basic control deck

Bericht door George »

Dit is een basic en ook wel een budget control deck.
Ik ben er denk ik nog niet, of nog maar 1 keer mee verloren in zeker 6-7 spelletjes.

Land: (26)
4x Halimar Depths
11x Island
9x Plains
1x Celestial Colonnade
1x Sejiri Refuge

Creatures: (9)
2x Goliath Sphinx
1x Kraken Hatchling
2x Wall of Frost
2x Sphinx of Jwar Isle
1x Sea Gate Oracle
1x Sejiri Merfolk


Spells: (6)
3x Mind Control
3x Preordain

Counterspells: (9)
4x Cancel
2x Deprive (vind ik heel goed samen met Halimar Depths, binnenkort ontvang ik nog 3 depths)
1x Negate
2x Essence Scatter

Removal Spells: (9)
3x Oblivion Ring
1x Condemn
2x Day Of Judgment
1x Journey to Nowhere
2x Pacifism

Planeswalker: (1)
Elspeth, Knight-Errant

Total: 60
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vrij basic control deck

Bericht door pi »

Waar zouden die 3 depths toch vandaan gaan komen :roll:. Als je die zo leuk vindt is misschien azorius chancery ook wat voor je deck.

Ik zou me bij je deck vooral afvragen of wit wel zo hard nodig is. Je zou bv wat extra counters toe kunnen voegen op die plek en dan ook wat oblivion stones of nevinyrral's disks spelen. Als je wit wilt blijven spelen dan lijkt de day me de belangrijkste reden, die zou ik nog 2x toevoegen, of wat andere wrath varianten zoeken. Ik vermoed dat je spinxen en/of de colonnade meestal de uiteindelijke kill doen? Ik denk dat de Goliath me wat te duur is kwa mana, ik zou denk ik de andere sphinx nog 2x spelen en als je ze kunt vinden ook 3 extra colonnades.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Vrij basic control deck

Bericht door Dragonheart »

Indien je meer landen gaat spelen die tapped into play komen, is het verhogen van het aantal landen geen slecht idee (misschien moet ik dit maar als standaard deckcommentaar in mijn signature zetten. Ik lijk wel een grammofoonplaat die blijft hangen).
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
George
Master
Berichten: 163
Lid geworden op: za nov 06, 2010 9:30 am
Contacteer:

Re: Vrij basic control deck

Bericht door George »

De Colonnades zou ik dolgraag ergens vinden maar ze zijn me wat te duur vind ik.
De azorius chancery vind ik zeker een leuke, en een heel goedkope, die ga ik proberen vinden :)

Zou ik Kraken Hatchling er 4 keer insteken (als ik hem nog 3 keer vind)?
Zo is er een vrij grote kans dat er in mijn eerste beurt al een goede defence ligt.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vrij basic control deck

Bericht door pi »

Denk dat Dragonheart zijn punt juist was dat met een berg land dat getapped in het spel komt dat niet zo vaak in de eerste beurt gebeurt. Je kan overigens net zo goed steel wall spelen, beter zelfs omdat de mana makkelijker is.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
George
Master
Berichten: 163
Lid geworden op: za nov 06, 2010 9:30 am
Contacteer:

Re: Vrij basic control deck

Bericht door George »

Veel mana dat getapped in het spel komt zal niet in het deck zitten want ik heb dat gewoon niet :)

Hoeveel mana raden jullie aan in dit deck, is 24 genoeg?
remmer
Expert
Berichten: 70
Lid geworden op: zo mar 06, 2011 1:47 pm
Locatie: emmeloord

Re: Vrij basic control deck

Bericht door remmer »

Counterspell en Mana Leak zijn ook nog goede counterspels als je wit speelt kan je ook nog Wall of Omens spelen voor extra card draw
wat ook goed werkt is een counterspel of zo iets onder een Isochron Scepter te doen
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Vrij basic control deck

Bericht door Dragonheart »

George schreef:Veel mana dat getapped in het spel komt zal niet in het deck zitten want ik heb dat gewoon niet :)

Hoeveel mana raden jullie aan in dit deck, is 24 genoeg?
Meestal gebruik ik de volgende basisregel:
- Curved je deck uit op 4 -> 24
- Curved je deck uit op 5 -> 26
- Curved je deck uit op 6 -> 28

Een kleine afwijking (max. 1 land) is daarbij niet erg. Met acceleratie erbij kan het aantal landen omlaag.

Jouw deck curved uit op 7. Je speelt bovendien counterspells. Die wil je nog wel eens spelen in dezelfde beurt dat je zelf iets bouwt. Je deck speelt wel weer goedkope carddraw (preordain). Ik zou zeker niet minder dan 26 landen spelen, misschien zelfs meer dan dat. Om er dan voor te zorgen dat je niet iedere pot hopeloos flood zijn "manasinks" wel handig. De Zeniths zijn hier voorbeelden van, maar ook level up beesten e.d. Het is tevens verstandig zoveel mogelijk landen te spelen die iets doen. Hierbij kun je denken aan landen die iets doen zoals manlanden en Tectonic Edge.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
George
Master
Berichten: 163
Lid geworden op: za nov 06, 2010 9:30 am
Contacteer:

Re: Vrij basic control deck

Bericht door George »

Wat bedoel je eigenlijk met: Curved je deck uit op 4 ?
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Vrij basic control deck

Bericht door Dragonheart »

Je deck bevat dan kaarten met een casting cost van 1, 2, 3 en 4. 4 is dan de hoogste in de reeks. Je zegt dan dat je deck uitcurved op 4. Hetzelfde voor 5,6, etc.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
George
Master
Berichten: 163
Lid geworden op: za nov 06, 2010 9:30 am
Contacteer:

Re: Vrij basic control deck

Bericht door George »

Aaaaah, maar stel dat je een deck vol weenies van 1-2 hebt zitten en 1 duurdere van 6 mana ofzo, dan klopt de theorie toch niet?
Of gaat ze dan nog door?
(ik ben nogal nieuw in Magic :p)
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Vrij basic control deck

Bericht door Dragonheart »

Daarom noem ik het ook maar een basisregel.

Met een curve wordt meestal ook bedoeld dat de manacosten allemaal in zekere mate bezet zijn. Een weenie deck met alleen 1-2 cc kaarten en dan 1 duurdere van 6 heeft in feite geen curve. Je hebt dan een gat tussen de 2 en de 6. Dat komt niet heel vaak voor omdat het een slecht idee is om een deck te bouwen met een dergelijke verdeling.

De theorie gaat overigens alleen door wanneer je verwacht die 6cc kaart enigszins op tijd te spelen. Als het essentieel is om die 6-drop zo snel mogelijk te spelen, dan is het noodzakelijk de hoeveelheid mana hierop aan te passen. Indien je namelijk alleen genoeg landen speelt om al je 1 en 2 mana kostende kaarten te spelen, zul je in de regel de kaart die 6 kost nooit in je zesde beurt gaan spelen. Natuurlijk gaat de hele theorie niet op als het je niks interesseert wanneer je die 6 mana kostende kaart speelt (beurt 12 prima? dan heb je niet zo veel land nodig).
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
George
Master
Berichten: 163
Lid geworden op: za nov 06, 2010 9:30 am
Contacteer:

Re: Vrij basic control deck

Bericht door George »

Ok, enorm bedankt voor deze tip. Die ga ik zeker nog veel gebruiken :)

En welke kaarten zou ik er dan btw moeten uithalen voor die paar landen meer?
Gebruikersavatar
George
Master
Berichten: 163
Lid geworden op: za nov 06, 2010 9:30 am
Contacteer:

Re: Vrij basic control deck

Bericht door George »

Moet ik als de 3 Depths toekomen er gewoon 3 Islands voor uithalen?
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Vrij basic control deck

Bericht door Dragonheart »

George schreef:Moet ik als de 3 Depths toekomen er gewoon 3 Islands voor uithalen?
Daar zou je mee kunnen beginnen ja. Als dat blijkt dat je inderdaad te weinig land hebt, kun je altijd nog iets veranderen.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Plaats reactie