EDH Black Zombie (Balthor the Defiled)

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

Gebruikersavatar
BSRuben
Adept
Berichten: 278
Lid geworden op: vr jan 21, 2011 10:25 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

EDH Black Zombie (Balthor the Defiled)

Bericht door BSRuben »

Hey,

Hier de eerste opzet van mijn EDH deck met Balthor the Defiled als general. Ik heb de lijst gemaakt in Decked Builder, een app voor de iPad dus er zijn nog geen card tags toegevoegd. Als ik tijd heb zal ik dit binnenkort nog even doen.
Het deck is tribal zombie, dus de meeste kaarten zijn zombies. Er zitten hier en daar non-zombies tussen maar dat komt omdat het toffe kaarten zijn :)

Het idee is om veel gebruik te maken van je graveyard om zo een horde van zombies te maken. Als een zombie dood gaat kan je hem altijd terugbrengen naar de battlefield met de ability van de general of met kaarten zoals Dread Return en Unearth. Verder is het deck ook in staat om het de tegenstander lastig te maken. Zo zitten er kaarten in die discard afstraffen (Liliana's Caress) en die zorgen dat je tegenstander moeilijker spells kan casten (Painful Quandary, Contamination).
Aangezien dit mijn eerste EDH deck ooit is, verwacht ik nog aardig wat beginnersfouten, daarom de vraag wat jullie van het deck vinden.

Er zitten op dit moment 106 kaarten in dus er moeten er zeker nog 6 uit, maar ik kon niet kiezen :p

De list:

EDH Black Zombie: Balthor the Defiled
100 cards

//Lands (39)
1 Bojuka Bog
1 Bottomless Vault
1 Cabal Coffers
1 Crypt of Agadeem
1 Dakmor Salvage
1 Dread Statuary
1 Everglades
1 Evolving Wilds
1 Howltooth Hollow
1 Leechridden Swamp
1 Piranha Marsh
1 Polluted Mire
1 Shizo, Death's Storehouse
1 Spawning Pool
1 Stalking Stones
20 Swamp
1 Terrain Generator
1 Terramorphic Expanse
1 Tower of the Magistrate
1 Unholy Grotto

//Creatures (33)
1 Carnophage - Standaard zombie, 1 mana drop.
1 Festering Goblin - Standaard zombie, handig om te saccen en synergy met Noxious Ghoul.
1 Cabal Interrogator - Discard met Liliana's Caress
1 Dregscape Zombie - Standaard zombie met unearth.
1 Rotting Giant - Harde beater voor weinig.
1 Skirk Ridge Exhumer - Maak meer Festering Goblin, leuk met Noxious Ghoul.
1 Stromgald Crusader - Mana sink zombie
1 Bone Dancer - Zorgt voor meer creatures, zombie style :)
1 Cemetery Reaper - Handig om je tegenstander dwars te zitten, zorgt voor meer zombies dus niet klagen.
1 Death Baron - Deathtouch.
1 Lord of the Undead - Power-up.
1 Stronghold Assassin - Doom Blade op een creature, prima.
1 Zombie Master - Swampwalk voor alle zombies, goed met Contaminated Ground.
1 Zombie Trailblazer - Maakt swamps als je de andere kaarten niet trekt.
1 Eastern Paladin - 3/3 met destroy.
1 Escaped Null - Berserker die een bom van de tegenstander aan kan.
1 Korlash, Heir to Blackblade - Met zo veel land een no-brainer.
1 Necrotic Ooze - Zorgt dat activated abilities behouden blijven.
1 Soulless One - Bijna alle creatures zijn zombies dus bam!
1 Undead Warchief - Power up en goedkopere zombies.
1 Vengeful Dead - Each opponent dus wel handig tegen meerdere opponents.
1 Western Paladin - 3/3 met destroy.
1 Dread Wight - Leuke kaart, opponent zal deze niet snel willen blocken.
1 Nested Ghoul - Token generator.
1 Noxious Ghoul - Met de token generators leuk om alle vijandelijke creatures te slopen.
1 Ascendant Evincar - Een vampire, maar is te cool om niet te spelen.
1 Dread - Zorgt voor verdediging als je niet kan/wil blocken. Shuffle in library is wel handig.
1 Gempalm Polluter - Cycle + veel zombies.
1 Geth, Lord of the Vault - Bom met intimidate die belangrijke creeatures uit de graveyard kan vissen.
1 Grave Titan - Token generator en deathtouch.
1 Gravespawn Sovereign - Geth alleen dan zombie tokens tappen.
1 Nefashu - Gaat goed samen met Noxious Ghoul.
1 Lim-Dul the Necromancer - Creatures van een opponent voor jezelf.

//Spells (28)
1 Dark Ritual - Extra mana.
1 Genju of the Fens - Als je krap zit en een blocker met power-up nodig hebt.
1 Quest for the Gravelord - EDH duurt wat langer dus een quest kan makkelijk.
1 Skullclamp - Card draw equipment.
1 Unearth - Zombie recursion card.
1 Bad Moon - Power up voor al je creatures, prima.
1 Black Sun's Zenith - Mass removal.
1 Contaminated Ground - Triggered swampwalk en stalled je tegenstander.
1 Drain Life - Mana sink en life gain.
1 Exhume - Graveyard recursion.
1 Zombie Infestation - Discard om recursion te spelen en meteen een zombie te maken.
1 Blanket of Night - Maakt alles swamps en triggered zo swampwalk.
1 Buried Alive - Discard om graveyard recursion te spelen.
1 Contamination - Erg lastig voor je tegenstander en maakt voor mono-black niet veel uit.
1 Haunted Crossroads - Handig om je kaarten te redden als ze uit je graveyard gehaald gaan worden.
1 Mimic Vat - Een van mijn favoriete kaarten.
1 Sadistic Sacrament - In EDH misschien zelf kicked te spelen. Haal al de threats uit je opponents deck.
1 Screams from Within - Altijd al willen spelen, leuk tegen 1/1 tokens.
1 Sword of Feast and Famine - Land untap om meer te kunnen spelen iedere beurt.
1 Victimize - Sac een zombie om er twee terug te halen.
1 Diabolic Servitude - Steeds terugkerende graveyard recursion.
1 Diabolic Tutor - Zoek een kaart die je nodig hebt.
1 Dread Return - Recursion + flashback voor 3 creatures (sac 3 tokens voor een Grave Titan bijv)
1 Trigon of Corruption - Had ik in mn collectie en met genoeg mana misschien handig.
1 Black Market - Mana.
1 Liliana Vess - Discard, zoek een kaart en de ultimate is helemaal cool in een zombie deck.
1 Painful Quandary - Force discard en straft spells spelen af als ook Liliana's Caress op tafel ligt.
1 Tsabo's Decree - Mass removal en mass discard.


De standaard vragen:

- wat moet jouw deck doen?

De tegenstander verslaan met een horde van zombies. Het deck speelt ook wat discard en heeft spells om de tegenstander te hinderen zodat je zombies beter beschermd zijn. De zombie lords zorgen voor een power up voor alle andere zombies waar je vervolgens mee aan kunt vallen.

- welk formaat speel je gewoonlijk?

Normaal speel ik T2 omdat dit wordt georganiseerd bij mijn lokale game-shop. EDH lijkt me leuk omdat ik het gaaf vind om allemaal verschillende kaarten te kunnen spelen. Ik ken alleen niemand die het ook speelt, dus mocht er een keer EDH gespeeld worden, let me know :)

- wat voor decks zie je vaak tegenover je?

Nog nooit EDH gespeeld dus ik zou het eigenlijk niet weten. Ik weet zo ook niet of het 1vs1 is of multiplayer maar ik denk dat het beide wel zou kunnen. Het lijkt me leuk om met meerdere mensen te spelen maar het is ook leuk als het deck ook 1vs1 werkt (evt met wat kleine aanpassingen).

- zijn er problemen die je zelf al ontdekt hebt?

Er zitten te veel kaarten in het deck.. Ook moeten er waarschijnlijk meer lands in terwijl ik niets wil schrappen..
Ik zat ook te denken aan Akroma's Memorial, vigilance lijkt me erg handig voor zombies..
Het deck heeft geen mogelijkheid om artifacts en enchantments te verwijderen.

- heb je een budget waar we rekening mee moeten houden?

Ik heb een heel krap budget waardoor ik niet echt dure kaarten kan kopen.. Het liefst dan ook kaarten rond of onder de 2.50.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: EDH Black Zombie (Balthor the Defiled)

Bericht door pi »

Ik kan het niet aanzien zo zonder tags, haal het volgende keer gewoon even hier doorheen:
http://manabase.com/autocard.php

Is dit een 1:1 of 1:N deck, heb je een budget om rekening mee te houden, wat zie je normaal tegenover je, wat gaat er mis, etc.? Kun je ook even de standaard vragen beantwoorden? Ik help graag, maar dit is moeilijk zonder meer info. Liefst beschirjf je ook even waarom bepaalde soort kaarten er in zitten, carnophage bv vind ik een vreemde keuze in een formaat waar je tegenstander met 40 levens begint.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
BSRuben
Adept
Berichten: 278
Lid geworden op: vr jan 21, 2011 10:25 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: EDH Black Zombie (Balthor the Defiled)

Bericht door BSRuben »

Ik was nog bezig met mn stage dus kon niet zo uitgebreid posten, ik zal vanavond even wat meer info geven.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Re: EDH Black Zombie (Balthor the Defiled)

Bericht door altx »

Mag ik vragen waarom Urborg, Tomb of Yawgmoth het niet gered heeft?

Die werkt goed samen met je swampwalk creatures zoals gezegd, maar ook met bijv. Cabal Coffers en Korlash, omdat al je landjes als swamps meetellen.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: EDH Black Zombie (Balthor the Defiled)

Bericht door pi »

Ik kan wel begrijpen dat je niet uitgebreid kunt posten als je druk bent, maar is het dan misschien niet handiger om er dan wat langer mee te wachten? 100 verschillende kaarten minus basics is niet het meest overzichtelijke, hoe je het ook maar neer zet. Als er 1 soort deck voordeel heeft bij wat meer inhoud aan je post meegeven is het wel een EDH deck.

Je speelt overigens weinig land voor een EDH deck, Korlash is wel een goede zombie, maar om de hoeveelheid land zou ik me minder druk maken :P.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
remmer
Expert
Berichten: 70
Lid geworden op: zo mar 06, 2011 1:47 pm
Locatie: emmeloord

Re: EDH Black Zombie (Balthor the Defiled)

Bericht door remmer »

Hmm waarom speel je evolving wilds en terramorphic expance enigste basic land zijn de swamps kan je net zo goed 2 extra swamps erin doen
Gebruikersavatar
BSRuben
Adept
Berichten: 278
Lid geworden op: vr jan 21, 2011 10:25 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: EDH Black Zombie (Balthor the Defiled)

Bericht door BSRuben »

altx schreef:Mag ik vragen waarom Urborg, Tomb of Yawgmoth het niet gered heeft?
Budget redenen eigenlijk.. Ik speel eerst zonder en als het er toch in moet dan kan ik die kaart altijd nog kopen.

Ik had even 10 minuten niets te doen dus vandaar even een korte inleidende post. Ik zal het straks even afmaken, daarna even kijken of er kaarten zijn die er duidelijk niet in horen.

--EDIT--

Post afgemaakt.
Gebruikersavatar
BSRuben
Adept
Berichten: 278
Lid geworden op: vr jan 21, 2011 10:25 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: EDH Black Zombie (Balthor the Defiled)

Bericht door BSRuben »

Heb nog doorgezocht in de Gatherer en nog wat andere kaarten gevonden die in het deck zouden kunnen:
- Morbid Plunder
- Disentomb
- Cradle to Grave

Telt de generaal eigenlijk mee voor het aantal kaarten dat je in je deck hebt?

Meningen zijn welkom, ik weet niet zo goed welke aanpassingen handig zouden zijn..
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: EDH Black Zombie (Balthor the Defiled)

Bericht door pi »

Je moet een deck bouwen van 99 kaarten en 1 generaal.

EDH is vooral multiplayer. Het is lastig om een deck goed te maken voor 1 op 1 en multiplayer. Ik zie je een aantal principes toepassen die aardig zouden werken in 1 op 1, maar eigenlijk niet in multiplayer, wat ga je bv met een duress doen in multiplayer? Of, in het algemeen, je hebt veel kaarten die 1 probleem beantwoorden, maar met meer tegenstanders worden die steeds slechter. Met 2 tegenstanders lijkt het spel nog veel op 1 op 1 en red je het waarschijnlijk wel met zulke kaarten, maar met 5 tegenstanders heb je waarschijnlijk zeer regelmatig een stuk meer problemen die je op moet lossen, meer dan je deck bij kan houden met zulke kaarten en dan wil je eigenlijk meer mass removal spelen of dingen die het vervelend maken jou aan te vallen omdat die ook tegen iedereen werken ongeacht het aantal tegenstanders.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
BSRuben
Adept
Berichten: 278
Lid geworden op: vr jan 21, 2011 10:25 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: EDH Black Zombie (Balthor the Defiled)

Bericht door BSRuben »

Daar heb je inderdaad wel gelijk in.. Kaarten zoals Dread kunnen dan wel goed werken. Ik kan kwam laatste nog een zwarte enchantment tegen die ook zo'n zelfde effect heeft. Ben alleen de naam kwijt..

Zijn er 'budget' kaarten voor zwart die voor mass removal zorgen? Ik kan in ieder geval Fleshbag Marauder wel spelen. Noxious Ghoul is ook een soort van mass removal (met genoeg zombies die in play komen)..

--EDIT--

Gate to Phyrexia tegen artifacts. Zal alleen wel aardig prijzig zijn en waarschijnlijk ook lastig om te vinden..
Zwarte kaarten of artifacts die enchantments vernietigen zijn er bij mijn weten niet :(
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: EDH Black Zombie (Balthor the Defiled)

Bericht door pi »

Oblivion stone, nevinyrral's disk en all is dust willen graag even een woordje met je wisselen.

Bane of the living, kagemaro, first to suffer en thrashing wumpus zijn ook redelijk budget.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: EDH Black Zombie (Balthor the Defiled)

Bericht door Dragonheart »

Infest, Marsh casualties voor cheap uncs.
Decree of Pain is een erg goede optie die ook niet al te duur is (dacht ik, heb het niet nagekeken, ging ervanuit omdat ik er zoveel van heb).
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: EDH Black Zombie (Balthor the Defiled)

Bericht door pi »

Nog even wat algemene opmerkingen:

Potjes duren meestal vrij lang, als je een beetje een lieve groep hebt kom je waarschijnlijk weg met minder land. Toch zou ik sterk overwegen om een paar extra landjes te spelen.

26 swamps oogt een beetje als een gemiste kans, waar is de bojuka bog, spawning pool (en een hoop andere manlands), unholy grotto en/of volrath's stronghold, tower of the magistrate, high market en/of miren, the moaning well (zodat je comes into play abilities iets makkelijker kan triggeren door een balthor activatie), etc. Ik kan aanraden om eens goed alle non-basics in magic door te nemen want elke die meer doet dan tappen voor mana is in weze een extra spell.

Je creatures ogen alsof je vooral aggro wilt, een taktiek die vaak lastig vol te houden is. Het kan beter zijn om nog wat meer utility creatures te spelen. Withered wretch, apprentice necromancer, coffin queen, eastern paladin of entrails feaster om een paar zombies te noemen.

Ik mis ook wat creatures die makkelijk zelf naar je yard gaan. Twisted abomination in de eerste plaats, is namelijk ook nog een zombie, scion of darkness, street wraith en undead gladiator. Om maar niet te spreken van die die zichzelf doodmaken from play, zoals de 3 creatures uit mijn vorige post en nog aardig wat andere van zwart.

Je lijkt me wat feel spells hebben ten opzichte van je creatures, als je ruimte gaat maken voor landjes zou ik hier de ruimte maken. Eerder commentaar was al de vele 1 doelwit kaarten, verder zou ik eens goed kijken naar de kaarten met hoge casting cost, de laatste 3 uit je lijst lijken me alle 3 niet goed genoeg. Tutors zijn ook altijd erg de moeite, dimir house guard en netherborn phalanx doe sowieso dingen waar je deck blij van wordt en zorgen nog voor een creature in je yard ook, net als diabolic intent. Met de lord of the undead en de eerder gesuggereerde grotto denk ik dat nameless inversion te leuk is om niet te spelen.

Ik heb hierbij niet echt op budget gelet, maar ik geloof dat veel van de genoemde kaarten er binnen vallen.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
BSRuben
Adept
Berichten: 278
Lid geworden op: vr jan 21, 2011 10:25 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: EDH Black Zombie (Balthor the Defiled)

Bericht door BSRuben »

Je hebt inderdaad gelijk over de meeste zombies.. Je speelt natuurlijk op aggro, maar heb nooit meer echt nagedacht dat ik die kaarten zo weer uit mn yard kan vissen met de general (het is even wennen zo'n nieuw formaat :P).

Dan is het ook wel beter om mn deck aan te passen. Ga ik straks nog even naar kijken. Decree of Pain is wel een leuke kaart, de suggesties van pi heb ik ook bekeken (heb ze zelf ook langs zien komen maar nooit echt over nagedacht).
De art van Eastern Paladin en Western Paladin zijn wel gaaf! Die moeten er eigenlijk wel in :)
Alleen staat op de kaart niet dat het een zombie is, maar bij de gatherer van Wizards weer wel :S

--Edit--

-1 Ghastly Remains
-1 Unliving Psychopath
-1 Sangrophage
-1 Waning Wurm

-1 Cry of Contrition
-1 Duress
-1 Sadistic Glee
-1 Death Denied
-1 Doom Blade
-1 Go for the Throat
-1 Grasp of Darkness
-1 Liliana's Caress
-1 Altar of Shadows
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: EDH Black Zombie (Balthor the Defiled)

Bericht door pi »

Daarom deed ik ook eerst een zoekopdracht op "zombie", de meeste kaarten die ik suggereerde hebben geen zombie op de kaart staan, dit omdat wizard overgegaan is van ras of "rol", naar beide op elke kaart.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie