targetten en counterspells

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Maccius
Adept
Berichten: 229
Lid geworden op: wo dec 16, 2009 1:13 pm

targetten en counterspells

Bericht door Maccius »

Even een vraagje.

Ik speelde gisteren een Terror op een Phantasmal Dragon en kreeg toen counterspell in rectie daarop.

Kan iemand de stappen uitleggen die er precies gebeuren. Met als hoofdvraag natuurlijk of mijn terror de dragon wel getarget heeft? Of dat dit helemaal niet gebeurd door de counterspell.

Ik denk dat ik een kaart probeer te spelen. Hierbij moet je gelijk targetten. Daarna komt dit effect op de stack. In reactie daarop gaat het effect dat de dragon dood is op de stack, daarna komt de counterspell op de stack.

Dus zou eerst de counterspell af gaan, daarna gaat de dragon dood omdat hij getarget is, en vervolgens fizzeld mijn terror. Klopt dit?
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Re: targetten en counterspells

Bericht door altx »

Maccius schreef:Even een vraagje.

Ik speelde gisteren een Terror op een Phantasmal Dragon
Je cast Terror en target daarmee de Phantasmal Dragon. Dan ziet de stack er zo uit:


---TOP
trigger van Phantasmal Dragon
Terror
---BOTTOM

en kreeg toen counterspell in reactie daarop.
Als je nu gelijk de counterspell cast, dan ziet de stack er zo uit:


---TOP
counterspell
trigger van Phantasmal Dragon
Terror
---BOTTOM


Maar dat staat verder los van de trigger van Phantasmal Dragon. Als de counterspell ge-resolved is, ziet de stack er zo uit:


---TOP
trigger van Phantasmal Dragon
---BOTTOM


En dus resolvet de trigger van Phantasmal Dragon gewoon.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
skystormer
Adept
Berichten: 215
Lid geworden op: do jul 12, 2007 2:08 pm
Locatie: Someren-Heide

Re: targetten en counterspells

Bericht door skystormer »

Officieel is het:

Ik speel Terror[c/].
Spell gaat op de stack. Mensen mogen op dat moment reageren met bijvoorbeeld [c]Counterspell

Bij geen reactie kies je je target. Na het kiezen van de target mag deze niet meer gecountered worden.

Speel je gelijk met ik speel een terror op jouw dragon, dus zonder tijd te geven om te reageren, kan deze nog wel gewoon getarget worden.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: targetten en counterspells

Bericht door pi »

Sorry skystormer, maar altx zijn uitleg klopt en jouwe niet. Targets declare je bij het anounceren van de spell. Het zou ook niet logisch zijn om de counterspell te moeten spelen voor je weet wat hij uberhaupt target.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
skystormer
Adept
Berichten: 215
Lid geworden op: do jul 12, 2007 2:08 pm
Locatie: Someren-Heide

Re: targetten en counterspells

Bericht door skystormer »

Dan zijn dat oude regels denk ik van mij (denk ik). Heb vaak geleerd dat op het moment van spelen je nog geen target hoeft aan te geven.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: targetten en counterspells

Bericht door pi »

Ik speel sinds '97, bij mijn weten is dit nooit het geval geweest bij het spelen van spells sinds ik het spel geleerd heb. Het is heel onlogisch te moeten reageren voor je uberhaupt weet wat de tegenstander aan het doen is. De enige manier die ik zo snel kan bedenken om zo'n situatie te creeren is volgens mij als je een ability hebt die een aura in het spel legt, waarbij je dan de ability moet stoppen voor je weet waar de aura heen gaat omdat als de ability resolved de aura meteen in het spel komt (bv door zur the enchanter).
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Re: targetten en counterspells

Bericht door ixo »

goed om te weten daar niet van :)
Tap yourself

When you are Tapped, Slap your face.
You received a Lethal Blow.

Quote: cigarettes are a lot like hamsters, perfectly harmless until you stick one in your mouth and lit it on fire.
Plaats reactie