Ben ff de draad kwijt... hellup!

De plaats voor onderwerpen binnen Magic: the Gathering die je niet in andere fora kwijt kunt.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
dracul
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: zo mei 05, 2002 6:26 pm
Contacteer:

Ben ff de draad kwijt... hellup!

Bericht door dracul »

Call me stupid, maar ben het overzicht door de hoeveelheid nou even echt kwijt. Misschien dat iemand wat verheldering kan geven.

1.Je hebt starters, advanced en expert pakjes. Wat is nou eigenlijk het verschil tussen deze drie? Starter en advanced kaarten heb ik inmiddels, expert echter niet. Of komen die kaarten uiteindelijk ook in de andere pakjes voor?

2. Je hebt verschillende series. Momenteel is de 7e editie de laatste. Tot zover snap ik 'm nog, maar... als je een spel speelt met iemand, mag je dan uiteindelijk gewoon kaarten uit de vorige series gebruiken?

3. Ice age e.d. zijn expansions. Deze staan in principe los van de 7e editie (misschien beter gezegd een tussentijdse editie?), maar zijn wel gecombineerd te gebruiken?

4. Heb ik nou alle mogelijke vormen genoemd? Is er iets wat ik over het hoofd zie, heb ik dingen verkeerd geformuleerd?

Ik stond vandaag namelijk in de winkel, daar hadden ze alleen maar 6e editie kaarten liggen. Wel een aantal doosjes met 75 kaarten (decks?), maar ook van de 6e. Een andere winkel had deze wel weer, maar geen decks...

Ben dus even het overzicht kwijt :)

Niels.
Gebruikersavatar
GForce
Wizard
Berichten: 1743
Lid geworden op: wo apr 10, 2002 3:05 pm

Bericht door GForce »

Helpen doen we zelfs graag hier.


1. Nee deze komen niet in de pakjes voor. Het beste is als beginner alleen de Starter en Advanced kaarten te gebruiken. De expert kaarten gaan verder op het spel in. De Advanced kaarten kun je op toernooien blijven gebruiken. Van de Starter kaarten alleen diegene die ook in Advanced en Expert zijn gedrukt.


2. Als je casual speelt moet je dat afspreken met je tegenstander. Op toernooien ligt het aan het format (regels) wat er gespeeld wordt het kan dan zo zijn dat je ook uit eerdere series mag gebruiken. 7th is de laatste uit de Advanced serie uit de Expert is dat Torment en 18 mei komt dan de nieuwe serie en die heet Judgement.


3. Ja deze zijn wel gecombineerd te gebruiken. Ice Age kwam ver voor 7th. Ice Age is een Expert editie.


4. Ja er is nog heel veel te vertellen maar dat kan ik niet allemaal uitleggen het beste kun je een keer persoonlijk aan iemand vragen die er wat vanaf weet.


5. Even voor de duidelijkheid dit zijn geen decks maar tournament packs. Hier in zitten net als boosters willekeurige kaarten en zijn dus niet klaar om mee te spelen.



GFORCE
Tell me what's on your mind or i'll splatter them against the wall and find out for myself!
Gebruikersavatar
The Quizmaster
Wizard
Berichten: 1132
Lid geworden op: do mar 28, 2002 7:35 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door The Quizmaster »

Je kan elke kaart die ooit gedrukt is gewoon gebruiken. De enige reden waarom de karten in verschillende sets uitgebracht worden, is omdat ze zo telkens nieuwe karten kunnen blijven bedenken.
Het verschil tussen starter, advanced en expert zit hem in het volgende: De starter kaarten zijn echt bedoeld om het spel te leren, de advanced kaarten zijn vooral plain kaarten, dus zonder moeilijke abilities en mechanics, en in de expert edities worden telkens nieuwe abilities bedacht. Als beginner kan je ook gewoon prima met expert kaarten spelen, want het klinkt allemaal moeilijker als het is. De nieuwe ability staat nl gewoon op de kaart beschreven. Je kan alle kaarten door elkaar gebruiken.

De advanced edities, zijn de zogenaamde basis edities. (limited, unlimited, revised, 4th, 5th, classic(6th) en de laatste is de 7th edition)
De expert edities zijn de edities die in blocks uitkomen, meest recent is het Odyssee block.

Je mag gewoon met alle karten uit iedere serie spelen, alleen als je (later) volgens bepaalde tournament regels gaat spelen, dan zijn er restricties aan de kaarten waar je wel en niet mee mag spelen (in de vorm van Banned en Restricted)
See reversed side of this posting for disclaimer.
*This message is printed on 100% recycled electrons*
dracul
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: zo mei 05, 2002 6:26 pm
Contacteer:

Bericht door dracul »

Bedankt voor de hoeveelheid informatie! 't Wordt me stukje bij beetje duidelijker.

Je mag gewoon met alle karten uit iedere serie spelen, alleen als je (later) volgens bepaalde tournament regels gaat spelen, dan zijn er restricties aan de kaarten waar je wel en niet mee mag spelen (in de vorm van Banned en Restricted)

Mwoaaahh... zo ver ben ik nog lang niet. Ze zien me al aankomen met mijn starterdeck

Niels[/i]
Gebruikersavatar
GForce
Wizard
Berichten: 1743
Lid geworden op: wo apr 10, 2002 3:05 pm

Bericht door GForce »

Nou zeg dat niet de decks dit op dit moment op T2 domineren zijn toch redelijk goedkope decks. Den heb ik het over U/G/R Tempe/Madness en combinaties daar van. Die zijn soms decks onder de 50 euro terwijl ik zelf met een deck van ca. 400 euro speel (Braids_Nest)


GFORCE
Tell me what's on your mind or i'll splatter them against the wall and find out for myself!
Plaats reactie