Vraagjes over regels en betekenis.

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Avalon
Expert
Berichten: 52
Lid geworden op: do feb 06, 2003 3:19 pm
Locatie: Valkenswaard/Eindhoven
Contacteer:

Vraagjes over regels en betekenis.

Bericht door Avalon »

Hee allemaal,

kheb een paar vraagjes en hoop dat die beantwoord kunnen worden. Ik speel nog niet zo lang magic en in mijn omgeving ken ik niemand die me er meer over kan vertellen.

*Wat is er speciaal aan een artifact creature? Moet je hem op een speciale manier doden of behandelen of kun je hem gewoon spelen zoals een normaal creature (mits anders aangegeven staat)?
*Wat betekent converted mana cost?
*Wat is een green elephant token en een feather counter?
*Als er op een niet-basic land kaart staat dat bij threshold het verandert in een creature, moet je hem dan als permanent rekenen of blijft het een land. Wat kun je met zo'n kaart doen (Ik speel namelijk met een nantuko monastry in mijn deck)
*Ik neem als voorbeeld de kaart Chain of plasma. Dit is een spell die gekopieerd kan worden door de tegenstander als deze een kaart vanuit zijn hand in de graveyard legt. Als ik deze kaart speel en mijn tegenstander kopieert deze, kan ik op mijn beurt door een kaart in mijn graveyard te doen dan ook weer de spell kopieren. Met andere woorden. Mag deze spell oneindig gekopieerd worden (zolang je een kaart hebt om in je graveyard te doen)?
*Wat betekent remove from game, moet je de kaart dan terug in je hand pakken of moet deze in je graveyard?
*Wat is een sideboard en wordt deze altijd of alleen bij officiele tournaments gebruikt?
*Kan iemand misschien een site aanraden waarop ik op dit soort vragen een antwoord kan vinden?

Alvast bedankt,

Groetjes Avalon
The important things in life are the things we can't see
Gebruikersavatar
Demonics
Adept
Berichten: 285
Lid geworden op: vr apr 05, 2002 5:44 pm

Bericht door Demonics »

Wat is er speciaal aan een artifact creature? Moet je hem op een speciale manier doden of behandelen of kun je hem gewoon spelen zoals een normaal creature (mits anders aangegeven staat)?

- het telt als een gewone creature, alleen is niet gevoelig voor circle of protection (artifact heeft geen kleur), terror (mag geen artifact/black creatures targetten) etc

*Wat betekent converted mana cost?

-Stel een kaartje kost G (1 groene mana) dan is de converted mana cost (cc) 1, is het 1G, dan is het 2, is het 1GG of 2G, dan is het 3, snap je?

*Wat is een green elephant token en een feather counter?

- een elephant token is een creature dat wordt gemaakt met elephant ambush, call of the herd, elephant guide

je behandelt het als een gewone creature, in dit geval is ie groen, mocht ie terug naar je hand gestuurd worden of doodgaan, dan houdt ie op met te bestaan (effecten als jouw beestjes doodgaan, worden dan wel getriggerd, maar hij gaat niet in je graveyard)

- een feather counter is als bij soulcatchers aerie een bird doodgaat, dan krijg je een counter erop

gaan er bijv 2 birds dood, dan gaan er 2 counters op de aerie, dan wordt bijv een suntail hawk (normaal 1/1) 3/3 door die counters

*Als er op een niet-basic land kaart staat dat bij threshold het verandert in een creature, moet je hem dan als permanent rekenen of blijft het een land. Wat kun je met zo'n kaart doen (Ik speel namelijk met een nantuko monastry in mijn deck)

- een landje geldt ook als een permanent

het grote voordeel van zon landje is dat het minder gevoelig is voor creature removal, het merendeel ervan is sorcery en dat mag je tegenstander alleen in zijn beurt spelen

mocht je threshold hebben, dan val je ermee aan, dan krijgt ie schade, of hij moet instants zoals terminate hebben

nog een grote voordeel is dat die monastry niet gecounterd kunnen worden (landjes mag je niet counteren)

*Ik neem als voorbeeld de kaart Chain of plasma. Dit is een spell die gekopieerd kan worden door de tegenstander als deze een kaart vanuit zijn hand in de graveyard legt. Als ik deze kaart speel en mijn tegenstander kopieert deze, kan ik op mijn beurt door een kaart in mijn graveyard te doen dan ook weer de spell kopieren. Met andere woorden. Mag deze spell oneindig gekopieerd worden (zolang je een kaart hebt om in je graveyard te doen)?

- ik geloof van wel

*Wat betekent remove from game, moet je de kaart dan terug in je hand pakken of moet deze in je graveyard?

- een kaartje dat removed van de game is ligt niet meer in spel, graveyard of in je library

die kan je dan alleen terughalen met kaartjes zoals burning wish bijv

*Wat is een sideboard en wordt deze altijd of alleen bij officiele tournaments gebruikt?

- een sideboard bestaat uit 15 kaarten die je nodig kan hebben tegen bepaalde matchups

bijv is je deck slecht tegen ... noem maar wat, zwart, dan doe je er kaartjes zoals compost, phantom centaur erbij bijv

een sideboard bestaat uit 0 of 15 kaarten, er wordt beste 2 van de 3 rondjes gespeeld op toernooien, 1 rondje mag nog niet gesideboard worden, de 2e en 3e weer wel

als je sideboardt, dan haal je bijv 5 eruit en 5 erin, je mag niet 8 kaartjes erbij doen en maar 2 eruit, het moet altijd dezelfde aantal zijn

*Kan iemand misschien een site aanraden waarop ik op dit soort vragen een antwoord kan vinden?

- je kunt zulke vragen wel vinden op deze site:

http://www.wizards.com/default.asp?x=mtgcom/daily/rh61

elke zaterdag zijn er weer nieuwe vragen

er kunnen wel wat foutjes in mijn antwoorden zitten, die mogen de anderen wel verbeteren :)

ik hoop dat je veel nut hebt aan deze antwoorden en meer van magic zult genieten ;)
"From the time of howling..from when the Earth was still new, arose a powerful barbaric immortal...the DEATHDEALER...He is the son of Satan, the Lord of Death..."

http://forum.naaitsabes.com/viewtopic.php?p=207#207
Gebruikersavatar
KingFatass
Wizard
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo mei 12, 2002 7:19 pm

Bericht door KingFatass »

*Ik neem als voorbeeld de kaart Chain of plasma. Dit is een spell die gekopieerd kan worden door de tegenstander als deze een kaart vanuit zijn hand in de graveyard legt. Als ik deze kaart speel en mijn tegenstander kopieert deze, kan ik op mijn beurt door een kaart in mijn graveyard te doen dan ook weer de spell kopieren. Met andere woorden. Mag deze spell oneindig gekopieerd worden (zolang je een kaart hebt om in je graveyard te doen)?

- ik geloof van wel

Ja dat kan, Hij namelijk een copy van de spell en op de kaart staat dat je deze kaart mag kopien als je een kaart discard.
“There’s two kinds of people: those that understand that Electro Shock Blues is the greatest album ever put together, and idiots.â€
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

mijn commentaar is in het Groen[/color:

Wat is er speciaal aan een artifact creature? Moet je hem op een speciale manier doden of behandelen of kun je hem gewoon spelen zoals een normaal creature (mits anders aangegeven staat)?

- het telt als een gewone creature, alleen is niet gevoelig voor circle of protection (artifact heeft geen kleur), terror (mag geen artifact/black creatures targetten) etc

Hij is wel gevoelig voor de circle of protection: artifacts, allene niet voor de rest

*Wat betekent converted mana cost?

-Stel een kaartje kost G (1 groene mana) dan is de converted mana cost (cc) 1, is het 1G, dan is het 2, is het 1GG of 2G, dan is het 3, snap je?

*Wat is een green elephant token en een feather counter?

- een elephant token is een creature dat wordt gemaakt met elephant ambush, call of the herd, elephant guide

je behandelt het als een gewone creature, in dit geval is ie groen, mocht ie terug naar je hand gestuurd worden of doodgaan, dan houdt ie op met te bestaan (effecten als jouw beestjes doodgaan, worden dan wel getriggerd, maar hij gaat niet in je graveyard)

Een token is zeg maar een "kaart" die jij uit het niets gecreeerd hebt, en die als ie een zone verlaat (in play/phased out/graveyard/etc.) verdwijnt. Tot die tijd stelt je token gewoon voor wta op de kaart staat die hem gecreeerd heeft, dus in het geval van de call of the herd een 3/3 groene elephant.

- een feather counter is als bij soulcatchers aerie een bird doodgaat, dan krijg je een counter erop

gaan er bijv 2 birds dood, dan gaan er 2 counters op de aerie, dan wordt bijv een suntail hawk (normaal 1/1) 3/3 door die counters

een counter gebruik je om iets bij te houden, een feather counter bij de soulcathers aerie gebruik je dus om te tellen hoevaak alle birds +1/+1 krijgen, en bij kangee aerie keeper gebeurd er iets vergelijkbaars.

*Als er op een niet-basic land kaart staat dat bij threshold het verandert in een creature, moet je hem dan als permanent rekenen of blijft het een land. Wat kun je met zo'n kaart doen (Ik speel namelijk met een nantuko monastry in mijn deck)

- een landje geldt ook als een permanent

het grote voordeel van zon landje is dat het minder gevoelig is voor creature removal, het merendeel ervan is sorcery en dat mag je tegenstander alleen in zijn beurt spelen

mocht je threshold hebben, dan val je ermee aan, dan krijgt ie schade, of hij moet instants zoals terminate hebben

nog een grote voordeel is dat die monastry niet gecounterd kunnen worden (landjes mag je niet counteren)

In principe geld voor een landje die in een creature is veranderd (er zijn er meer, zoals mishra's factory/treetop village/forbiding watchtower/etc.) alle dingen die voor een normaal landje gelden, en alle dingen die voor een normaal creature gelden (zoals summoning sickness om maar wat te noemen).

*Ik neem als voorbeeld de kaart Chain of plasma. Dit is een spell die gekopieerd kan worden door de tegenstander als deze een kaart vanuit zijn hand in de graveyard legt. Als ik deze kaart speel en mijn tegenstander kopieert deze, kan ik op mijn beurt door een kaart in mijn graveyard te doen dan ook weer de spell kopieren. Met andere woorden. Mag deze spell oneindig gekopieerd worden (zolang je een kaart hebt om in je graveyard te doen)?

- ik geloof van wel

Jep

*Wat betekent remove from game, moet je de kaart dan terug in je hand pakken of moet deze in je graveyard?

- een kaartje dat removed van de game is ligt niet meer in spel, graveyard of in je library

die kan je dan alleen terughalen met kaartjes zoals burning wish bijv

Removed from the game is zeg maar nog verder weg dan in je graveyard, een kaart die geremoved from the game is bevindt zich helemaal buiten het spel. Er zijn maar heel weinig kaarten die er nu nog iets mee kunnen doen.

*Wat is een sideboard en wordt deze altijd of alleen bij officiele tournaments gebruikt?

- een sideboard bestaat uit 15 kaarten die je nodig kan hebben tegen bepaalde matchups

bijv is je deck slecht tegen ... noem maar wat, zwart, dan doe je er kaartjes zoals compost, phantom centaur erbij bijv

een sideboard bestaat uit 0 of 15 kaarten, er wordt beste 2 van de 3 rondjes gespeeld op toernooien, 1 rondje mag nog niet gesideboard worden, de 2e en 3e weer wel

als je sideboardt, dan haal je bijv 5 eruit en 5 erin, je mag niet 8 kaartjes erbij doen en maar 2 eruit, het moet altijd dezelfde aantal zijn

Sideboards worden gewoonlijk alleen op tournooien gebruikt, maar als je dta met de mensen waarmee je speelt afspreekt dan kun je natuurlijk ook casual met sideboard doen (persoonlijk zou ik dta trouwens afraden, tenzij je een deck met een wish (cunning/death/burning/golden/living) speelt en de wish gebruikt om een kaart uit je sideboard te halen).

*Kan iemand misschien een site aanraden waarop ik op dit soort vragen een antwoord kan vinden?

- je kunt zulke vragen wel vinden op deze site:

http://www.wizards.com/default.asp?x=mtgcom/daily/rh61

elke zaterdag zijn er weer nieuwe vragen

Ik kan www.starcitygames.com aanraden, en dan ask-the-judge, daar zit ook een heel archief bij van oude vragen en antwoorden. Mara je mag ze ook bets hier stellen hoor.

er kunnen wel wat foutjes in mijn antwoorden zitten, die mogen de anderen wel verbeteren :)

Done ;)

ik hoop dat je veel nut hebt aan deze antwoorden en meer van magic zult genieten ;)

Ja uhh, veel succes er mee zou ik zeggen, ik hooop dta ik heb kunnen helpen, mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
GForce
Wizard
Berichten: 1743
Lid geworden op: wo apr 10, 2002 3:05 pm

Bericht door GForce »

Artifact Creature zijn zowel een artifact als een creature. Je kunt ze dus vernietigen door Terminate (destroy target CREATURE) of Disenchant (destroy target ARTIFACT) te spelen. De kaart kan dus een voordeel of een nadeel hebben.

VOORDEEL : heeft geen kleur
NADEEL : is 2 types en kan daarom door meerdere kaarten vernietigd worden


GFORCE
Tell me what's on your mind or i'll splatter them against the wall and find out for myself!
Gebruikersavatar
Avalon
Expert
Berichten: 52
Lid geworden op: do feb 06, 2003 3:19 pm
Locatie: Valkenswaard/Eindhoven
Contacteer:

Thanx

Bericht door Avalon »

Thank you,

maar nog 1 vraagje, een artifact creature kan dus gewoon aanvallen en blocken? Als mijn tegenstander een 4/4 artifact creature heeft zonder verder een speciale ability. Ik val aan met een willekeurig creature wat een 4/4 creature in combat zou verslaan, en mijn tegenstander blockt dat creature met zijn artifact creature. Dan gaat zijn artifact creature gewoon in zijn graveyard?

Groetjes Av.
The important things in life are the things we can't see
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

jep

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie