Sideboard??

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Regels. Waarom moet je stoppen voor een rood stoplicht?
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
Elvish Preshley
Adept
Berichten: 239
Lid geworden op: wo jan 13, 2010 4:33 pm
Locatie: omg. Utrecht

Bericht door Elvish Preshley »

Stoplichten hebben een nut.
Deze regel vast ook wel, ik weet alleen niet welk :wink:
Waar het weg is, was een wil
Bekijk mijn Wants & Haves: hier
Gebruikersavatar
Saint
Wizard
Berichten: 1040
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 12:43 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door Saint »

Off-topic over de stoplichten, rood ziet je hersenen juist als veilig lol :P wilde ik gewoon even kwijt.

Maar inderdaad, regels, waarom moet je deck 60 kaarten bevatten? Waarom speel je in Highlander me single kaarten? etc. etc. dat is gewoon vast gesteld. Klaar :) ze moeten toch ergens een lijn trekken.

En daarnaast 14 landjes en 1 goeie kaart? Dat zou volgens mij een zeer nutteloos sideboard zijn, je moet in je sideboard juist rekening houden met dingen als, Zal ik tegen een bepaalde kleur gaan spelen? Zal ik tegen creatures met flying gaan spelen? Zal ik tegen veel enchantments en artifacts gaan spelen? En dan daar kaarten tegen instoppen zodat je nadat je de 1ste ronde gewonnen of verloren hebt je deck kan aanpassen zodat het sterker of nog sterker is tegen een bepaald deck.
Als er nou nog eens 60 kaarten sideboard zou zijn kun je met vrijwel alles rekening houden en maakt het het spel weer te makkelijk naar mijn mening.
"The bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame." - Ripley Scrowle, Elias Ashmole's Theatrum Chemicum Britannicum - 1652
Gebruikersavatar
Elvish Preshley
Adept
Berichten: 239
Lid geworden op: wo jan 13, 2010 4:33 pm
Locatie: omg. Utrecht

Bericht door Elvish Preshley »

Ik snap dat ze ergens de grens stellen van niet MEER dan 15.
Een sideboard maakt je deck inderdaad alleen maar beter. Het geeft je meer antwoorden op decks die je tegen kan komen.

Daarom begrijp ik ook niet waarom je niet MINDER dan 15 mag, het maakt je sideboard niet beter in mijn optiek.
Dat je deck minimaal 60 kaarten moet hebben vind ik dan ook logisch. anders doe je alleen je combo in je deck en heb je in je eerste hand alles dat je nodig hebt.

Kortom ik ben nog steeds niet tevreden met "waarom? daarom" antwoorden :P :roll:

(14 landjes was mijn oplossing om op de een of andere manier toch 15 kaarten in je sideboard te krijgen als je er maar 1 erin zou willen)
Waar het weg is, was een wil
Bekijk mijn Wants & Haves: hier
Gebruikersavatar
The Quizmaster
Wizard
Berichten: 1132
Lid geworden op: do mar 28, 2002 7:35 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door The Quizmaster »

Stel dat je naar een toernooi gaat, en persoon A heeft een sideboard van 10 kaarten, persoon B eentje van 14 en persoon C eentje van 12.. Hoe kan je dan controleren hoeveel kaarten het sideboard 'echt' heeft? Exact 15 kaarten is gewoon makkelijk te controleren.
See reversed side of this posting for disclaimer.
*This message is printed on 100% recycled electrons*
Gebruikersavatar
Elvish Preshley
Adept
Berichten: 239
Lid geworden op: wo jan 13, 2010 4:33 pm
Locatie: omg. Utrecht

Bericht door Elvish Preshley »

Persoon A heeft een deck van 60 kaarten, persoon B 61, persoon C 62... :roll:
Controle is hoe dan ook nodig, je geeft aan op een formulier wat je deck bevat maar dat checken ze sowieso.

Ik denk zelf momenteel dat een sideboard precies 15 kaarten moet bevatten zodat je deck altijd precies dezelfde hoeveelheid kaarten blijft bevatten. Je kan er dan niks in doen zonder er ook iets uit te halen.
Waar het weg is, was een wil
Bekijk mijn Wants & Haves: hier
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Elvish Preshley schreef:Kortom ik ben nog steeds niet tevreden met "waarom? daarom" antwoorden :P :roll:
Oh, hier heb ik lang op moeten wachten. De verlosser is gekomen! Elvish Preshley: waarom is rood rood?
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
The Quizmaster
Wizard
Berichten: 1132
Lid geworden op: do mar 28, 2002 7:35 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door The Quizmaster »

Elvish Preshley schreef: Ik denk zelf momenteel dat een sideboard precies 15 kaarten moet bevatten zodat je deck altijd precies dezelfde hoeveelheid kaarten blijft bevatten. Je kan er dan niks in doen zonder er ook iets uit te halen.

Die volg ik niet... Dat je, voor elke kaart die je uit je sideboard in je deck stopt, ook 1 kaart uit je deck terug in je sideboard moet doen, staat in de regels.. Maar die regel werkt nog altijd met 14 sideboard-kaarten, of met 10, of met 26...

En zelfs zonder die regel.. waarom zou alleen het magische getal van 15 ervoor zorgen dat je deck altijd dezelfde omvang zou hebben? :?
See reversed side of this posting for disclaimer.
*This message is printed on 100% recycled electrons*
Gebruikersavatar
Saint
Wizard
Berichten: 1040
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 12:43 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door Saint »

Als je een sideboard met 14 landen en 1 losse goeie kaart hebt ben je gewoon stom bezig want je kunt nooit een deck hebben die antwoord heeft op alle mogelijke speeltypes, vandaar dat het sideboard in het leven geroepen is.

Ze hebben de border op 15 precies gezet omdat dit simpel te controleren is, net als een deck 60 kaarten moet bevatten moet je sideboard precies 15 bevatten, dit om te voorkomen dat als sommige mensen er maar 5 doen en jij er bijvoorbeeld 20 wilt je zou kunnen zeggen van "maar hij/zij mag toch ook afwijken van de regel? Ik doe het alleen omhoog en hij/zij doet het omlaag!" daarom hebben ze gezegd dat 15 gewoon de border is, hier geef je precies genoeg speling mee om het spannend te houden (want ook met 15 kun jij meestal niet alle mogelijke aspecten dekken).

Daarom is mijn tip, gebruik je 15 kaarten niet voor 14 landjes en 1 kaart maar voor 15 verschillende kaarten die bepaalde dingen aanpakken (dat verschilt per wat je speelt natuurlijk maar als voorbeeld speel je tegen een deck met flying dan moet je dingen met reach, of kaarten die flyers schade doen (spells of creatures of wat dan ook) erin stoppen, dit gaat dus in je sideboard, speel je tegen een land destruction deck, stop er kaarten in waar je lands uit je graveyard mee kunt spelen. Ik geef maar wat voorbeelden maar zo werkt het zo'n beetje, doe wat nuttigs met je sideboard.)

(offtopic: <--- whoehoe magic god door deze post :P lol)
"The bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame." - Ripley Scrowle, Elias Ashmole's Theatrum Chemicum Britannicum - 1652
Gebruikersavatar
Fewtger
Adept
Berichten: 427
Lid geworden op: za okt 24, 2009 8:23 pm
Locatie: Gent

Bericht door Fewtger »

voor mij had het best 16 mogen zijn. Gezien dat een kaart maximaal 4 keert gespeeld mag worden, zou een getal dat deelbaar is door 4 logisch zijn. Maar wie ben ik?
Gebruikersavatar
Saint
Wizard
Berichten: 1040
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 12:43 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door Saint »

Hoeft niet per se aangezien je soms kaarten aanvult (je hebt er al 2 of 3 in je deck) en je zo niet 4 hele sets kaarten in kan voegen op 4 verschillende soorten decks gebaseerd, er is vast en zeker zeer goed en lang over nagedacht en ik vind de conclusie niet slecht.
"The bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame." - Ripley Scrowle, Elias Ashmole's Theatrum Chemicum Britannicum - 1652
Gebruikersavatar
Elvish Preshley
Adept
Berichten: 239
Lid geworden op: wo jan 13, 2010 4:33 pm
Locatie: omg. Utrecht

Bericht door Elvish Preshley »

Dragonheart schreef:
Elvish Preshley schreef:Kortom ik ben nog steeds niet tevreden met "waarom? daarom" antwoorden :P :roll:
Oh, hier heb ik lang op moeten wachten. De verlosser is gekomen! Elvish Preshley: waarom is rood rood?
Rood is een woord, daar hebben wij zelf een betekenis aan gehangen. Een voorwerp zelf is ook niet rood, het is roodkleurig voor ons. Heeft te maken met frequenties etc. Waarom we rood niet aardappel noemen en aardappel niet rood boeit me dan weer niet.
The Quizmaster schreef:
Elvish Preshley schreef: Ik denk zelf momenteel dat een sideboard precies 15 kaarten moet bevatten zodat je deck altijd precies dezelfde hoeveelheid kaarten blijft bevatten. Je kan er dan niks in doen zonder er ook iets uit te halen.
Die volg ik niet... Dat je, voor elke kaart die je uit je sideboard in je deck stopt, ook 1 kaart uit je deck terug in je sideboard moet doen, staat in de regels.. Maar die regel werkt nog altijd met 14 sideboard-kaarten, of met 10, of met 26...

En zelfs zonder die regel.. waarom zou alleen het magische getal van 15 ervoor zorgen dat je deck altijd dezelfde omvang zou hebben? :?
Wist niet dat er letterlijk stond dat je voor iedere kaart die je eruit haalt eentje terug in moet stoppen.
Ik dacht dat als ze niet hadden gezegd PRECIES 15 dat je je sideboard ook kon gebruiken om je kaarten te dumpen (waardoor je hoofd deck dus kleiner zou worden). maar dat is met die regel die jij noemt dus al gedekt. Kortom nu ben ik nog benieuwder waarom er een minimum aan zit.
Saint schreef:Ze hebben de border op 15 precies gezet omdat dit simpel te controleren is, net als een deck 60 kaarten moet bevatten moet je sideboard precies 15 bevatten, dit om te voorkomen dat als sommige mensen er maar 5 doen en jij er bijvoorbeeld 20 wilt je zou kunnen zeggen van "maar hij/zij mag toch ook afwijken van de regel? Ik doe het alleen omhoog en hij/zij doet het omlaag!" daarom hebben ze gezegd dat 15 gewoon de border is, hier geef je precies genoeg speling mee om het spannend te houden (want ook met 15 kun jij meestal niet alle mogelijke aspecten dekken).

(offtopic: <--- whoehoe magic god door deze post :P lol)
Gefeli :wink:

Ik zeg ook niet dat ik zelf mijn sideboard niet vul met 15 kaarten nuttige kaarten. het gaat me meer om het waarom het er niet minder mogen zijn.

Een deck heeft een MINIMUM, omdat decks vaak alleen maar beter worden als er minder kaarten in zitten. Dit vergroot namelijk je kans op de kaarten die je nodig hebt. Een deck heeft dan ook (in de meeste gevallen) geen MAXIMUM. Dit maakt het controleren opzich niet veel lastiger.
Je checkt:
zijn het minstens 60 kaarten?
Zijn er kaarten restricted/banned/illegal in deze type?
Nergens meer dan 4 van?
En misschien nog meer

Bij een sideboard heb je een PRECIES aantal. Terwijl je sideboard alleen maar slechter is als je er minder in doet. Dat ze een maximum doen omdat het anders te goed is begrijp ik. Controle is net zo makkelijk met een maximum van 15.
Je moet kijken:
Zijn het er niet meer dan 15?
Zijn er kaarten restricted/banned/illegal in deze type?
Nergens meer dan 4 van (ook in combi met het deck)?
Waar het weg is, was een wil
Bekijk mijn Wants & Haves: hier
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Elvish Preshley schreef:
Dragonheart schreef:
Elvish Preshley schreef:Kortom ik ben nog steeds niet tevreden met "waarom? daarom" antwoorden :P :roll:
Oh, hier heb ik lang op moeten wachten. De verlosser is gekomen! Elvish Preshley: waarom is rood rood?
Rood is een woord, daar hebben wij zelf een betekenis aan gehangen. Een voorwerp zelf is ook niet rood, het is roodkleurig voor ons. Heeft te maken met frequenties etc. Waarom we rood niet aardappel noemen en aardappel niet rood boeit me dan weer niet.
Rood is dus eigenlijk net zo goed een "regel" als dat je 15 of 0 kaarten in je sideboard moet hebben. Waarom rood rood is, boeit je niet, maar waarom een sideboard zoveel kaarten moet hebben wel... vreemd.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
Elvish Preshley
Adept
Berichten: 239
Lid geworden op: wo jan 13, 2010 4:33 pm
Locatie: omg. Utrecht

Bericht door Elvish Preshley »

Dragonheart schreef:Rood is dus eigenlijk net zo goed een "regel" als dat je 15 of 0 kaarten in je sideboard moet hebben. Waarom rood rood is, boeit je niet, maar waarom een sideboard zoveel kaarten moet hebben wel... vreemd.
We zijn enorm offtopic aan het gaan ben ik bang.
Waarom rood rood is en geen aardappel boeit me niet omdat het uiteindelijk niks verandert. Dit zijn taalregels. natuurkundig en biologisch gezien is het logisch dat we het zien, we moeten het dan alleen een naampje geven om het te kunnen benoemen.

Dat een sideboard precies 15 kaarten moet hebben is een menselijke regel waarvan ik de noodzaak dus niet zie. :wink:

Maarja, we komen niet echt verder met mijn vraag volgens mij. Laat anders maar zitten :(
Waar het weg is, was een wil
Bekijk mijn Wants & Haves: hier
Gebruikersavatar
Saint
Wizard
Berichten: 1040
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 12:43 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door Saint »

Er is verder eigenlijk geen uitleg, je kunt wizard of the coast emailen en vragen waarom ze nou precies 15 als minimum en maximum gezet hebben. Wij kunnen je vraag daar niet op beantwoorden, daar zijn hun waarschijnlijk een hele tijd over aan het brainstormen geweest van "Hoeveel moet nou PRECIES het sideboard zijn", net als "Hoeveel kaarten moet een deck nou PRECIES bevatten", je kunt namelijk ook niet aankomen met een deck van 58 kaarten op een toernooi, ook al is je sideboard dan wel 15 :p.
Het is nou eenmaal de regel die WoTC gezet heeft, net als de staat heeft vast gesteld je je buurman niet kan afschieten als zijn begonia iets over jouw tuinhelft heen helt :P.
Gewoon regels regels regels.
"The bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame." - Ripley Scrowle, Elias Ashmole's Theatrum Chemicum Britannicum - 1652
Plaats reactie