New T2 MBC

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Dat zou een reden kunnen zijn om het maindeck een wat aggresievere samenstelling te geven. In zo'n geval (tegen een Mobilization-deck) zou ik overwegen het volgende spelen (houd hierbij in gedachten dat ik nog nooit zo'n deck in de werkelijkheid gezien heb):

22 Swamp
4 Cabal Coffers

4 Nantuko Shade
3 Undead Gladiator
1 Visara the Dreadful

4 Duress
4 Chainer's Edict
3 Smother
1 Cover of Darkness
4 Diabolic Tutor
3 Mutilate
1 Mind Sludge
1 Haunting Echoes
2 Corrupt
1 Skeletal Scrying
1 Mirari
1 Riptide Replicator

Of zoiets.... Het is maar een idee en ik zou het eerst eens moeten proberen tegen een dergelijk deck.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
Shadowdancer
Master
Berichten: 178
Lid geworden op: di okt 15, 2002 11:47 am
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Bericht door Shadowdancer »

Ik verwacht ook niet dat iemand een deck om mobilization heen zou bouwen maar het is een geweldige kaart om te sideboarden tegen MBC, daarom verwacht ik er in menig wit sideboard toch een of twee te zien, soms zelfs main als het wat meer creature orriented is of als enigste kill in UW control :cry:
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Het is mogelijk dat mensen een deck bouwen met alleen Mobilization, dan heb je ook niet zo veel aan je smothers. Bovendien zou de rest van het deck dan uit counters en nog wat counters bestaan. Ik weet dus niet of het in zo'n geval voor MBC beter is een agressiever maar relatief minder "dure" strategie te kiezen of vast te houden aan Mirari en andere dure spells die controll-decks het leven zuur maken.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
Shadowdancer
Master
Berichten: 178
Lid geworden op: di okt 15, 2002 11:47 am
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Bericht door Shadowdancer »

Ik denk idd ook dat die gebruikt wordt in WU control maar ik zal is even gaan brainstormen hoe dat onngeveer er uit zal zien en dan kunnen we aan de hand daarvan zien hoe hier mee omgegaan moet worden
Gebruikersavatar
Shadowdancer
Master
Berichten: 178
Lid geworden op: di okt 15, 2002 11:47 am
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Bericht door Shadowdancer »

Hij staat er, moet mischien nog wat aan gesleuteld worden en heb wel geen mobilization gebruikt maar het zal zoiets worden. Toch latig hoor, zodra er een confinement ligt met een genesis in de graveyard is het over.

Sideboarden wordt ook lastig denk ik, de guiltfeeder zal het zwaar krijgen wanneer er 4 x Wrath of God en 3 x Light of Day. De zwakte van dit deck ligt denk ik echter in de coffin purge, als er drie inzitten kan de genesis wel MORSdood gemaakt worden. Maar ja moet je weer coffin purge gaan sideboarden en dan doe je nog steeds niks tegen de decks met mobilization. :x :x
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Je zou kunnen proberen als MBC-speler voor sludge en of duress te gaan zodat je een Echoes zou kunnen spelen om Confinement/Genesis te verwijderen. Probleem is dat de confinement-speler de kaarten terug kan wishen... hmmm...
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
Shadowdancer
Master
Berichten: 178
Lid geworden op: di okt 15, 2002 11:47 am
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Bericht door Shadowdancer »

Met de serieuze variant niet hoor daar zit alleen drie keer cunning wish en (en komt mischien nog wel een living wish in voor Genesis). En het grote nadeel aan UWG control is gewoonweg dat de countermagic niet gebruikt hoeft te worden tegen je creature destruction en dus (zoals we er nu voor staan) alleen vroeg in het spel wat te vrezen heeft van duress, mind sludge en echoes, ook de mirari zal niet veel uitmaken omdat je met de hand will rotzooien en je je opponent hoogst waarschijnlijk niet kan targeten in beurt 6.

Kaarten waar ik nog aan heb zitten denken voor sideboard, omdat ze werken tegen zowel dit deck als opposing MBC zijn Cabal Therapy en Rancid Earth. Als MBC aan de andere kant geen coffers te pakken krijgt moet je hem kunnen pakken op je undead gladiator en uiteindelijk je riptide replicator. Ook zorgt dit voor een ronde vertraging waardoor jij de eerste bent die er een mind sludge of persecute door krijgt. Tegen UWG control werkt het ook om te zorgen dat er geen 6 mana aan de overkant komt te liggen (de hoeveelheid die nodig is om genesis + confinement en genesis + compulsion te draaien) en de therapy werkt bij beide op de zelfde manier : Kies de "gevaarlijke kaarten" uit en als die ze niet heeft is dat ook niet erg, als ze wel in zijn hand zitten wordt een snelle echoes de truck. Zo zou ik bij MBC voor duress of diabolic tutor gaan, en bij UWG voor tja Solitary Confinement :D
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Confinement blijft een probleem. Ik geloof niet dat het erg veel gespeeld gaat worden, dus ik zal me voornamelijk bezig houden met alle UG madness/thresshold/quiet speculation-achtigen.

De Decklist is derhalve licht "geupdate"
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
Shadowdancer
Master
Berichten: 178
Lid geworden op: di okt 15, 2002 11:47 am
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Bericht door Shadowdancer »

Alleen zou ik de diabolic tutor er nooit uithalen, in feite is dat je mind sludge/haunting echoes of wat voor andere dingen er ook nuttig mogen zijn. Met je mirari erbij heb je zelfs nog cardadvantage ook :D
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Dan zou ik er een Mutilate uit halen i.p.v. een Tutor. Ik weet alleen niet zo zeker of dat nou wel zo handig is....
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
Shadowdancer
Master
Berichten: 178
Lid geworden op: di okt 15, 2002 11:47 am
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Bericht door Shadowdancer »

Ik denk dat het wel kan met je shades, ik speel zelf graag creatureloos met alleen wat shades sideboard (en een undead gladiator main die ik nog steeds praktisch nooit in het spel breng). Als je tegenstanders geen chainers eddict, smother of innocent blood speelt is het best een blokkertje met potentiaal :twisted:
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Ja, of je bent net zoals ik een dromerig suf type dat wel eens vaker een foutje maakt zodat je om jezelf te beschermen alle belangrijke spreuken in je deck moet verdubbelen :)
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
Shadowdancer
Master
Berichten: 178
Lid geworden op: di okt 15, 2002 11:47 am
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Bericht door Shadowdancer »

Maar hoeveel verwacht je dan te moeten mollen. Waar ik mezelf sinds kort drukker over maak is een deck wat ik tegenkwam van de week waarin 4 cemetry gates en 4 buried allive in zaten en verder alleen maar redelijk snelle creatures. Ik zit nog steeds te denken wat ik daaraan moet doen. Een mutilate/haunting echoes werkt wel maar daar heb je alweer 9 manma voor nodig en om je echoes of mutilate die je nog nodig heb te pakken te krijgen heb je nog 4 mana nodig met je tutor. En wat krijg je dan...

Een of twee mesmeric fiend 8O
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

En dat is nou precies de reden waarom er zo overdreven veel "ik maak jouw beestje(s) kapot" spells in dit MBC zitten... Ik heb een hekel aan decks die dit doen:
T1 Duress
T2 Mesmeric Fiend (of Addle of Hymn to Tourach)

En... ik kom ze vaker (casual) tegen :(

Toch is het dan leuk als de overkant zich realiseert dat ze de echoes toch niet krijgen als ze er niet eerst voor zorgen dat ik de fiend van kant maak... (mn Smother uiteraard)

Ik ben op het moment aan het kijken of het toch niet handig is de main duress te vervangen voor Innocent Blood en ergens 2 Infest toe te voegen aan de mix van verderf en overkill.

Helaas heb ik nog niet zo heel veel kans gehad te testen tegen een toegewijd counter-deck, maar uit de ontmoetingen met de creature-heavy speedmonsters bleek de huidige hoeveelheid removal eenvoudig te weinig en te langzaam. Het kan dus gebeuren dat ik de hele zooi weer aan moet passen wanneer ik meer getest heb.

Met de volgende kaarten ben ik min of meer klaar (main):
1. Diabolic Tutor
Hoe dan ook 4 maal, zoeken rules!
2. Mutilate
Toch maar 4. Ondanks mogelijke slachtoffers aan eigen zijde is deze kaart gewoon te goed en te vaak de redder in nood om er minder te spelen.
3. Chainer's Edict
Als ik moet uitleggen waarom ik er hiervan 4 main speel...
4. Corrupt
Life gain tegen rood, een andere manier om te winnen wanneer de shades onverhoopt niets kunnen doen en bovendien nog een manier om een beest kapot te krijgen. Helaas wat aan de dure kant en bij het spelen met 4x de corrupt had ik te vaak last van corrupts wanneer ik ze eigenlijk nog niet wil hebben. Ik denk dat 3 het juiste aantal is.
5. Mind Sludge
Ik geef toe dat ik dit nog steeds een ontzettend coole kaart vind. Helaas hebben veel mensen tegen de tijd dat ik 'm speel nog maar een paar kaarten op handen die vaak ook nog eens enge dingen doen wanneer ze in een graveyard liggen. Tja, ergens moeten er slachtoffers vallen. Ik gebruik er 1.
6. Haunting Echoes
Deze kaart is de bom tegen graveyards en kan meteen wat vervelende kaarten meenemen. Het kan nodig zijn er al vroeg 1 te spelen waardoor de effectiviteit laag is. Dat is de reden dat 2 te overwegen is. Helaas zou een tegen-Echoes je 2de kunnen verwijderen. In ieder geval 1.
7. Skeletal Scrying
Goed in een aantal gevallen: tegen counter-decks, tegen-echoes en uiteraard (in combinatie met corrupt) insane card advantage. In ieder geval 1 liefst 2.
8. Mirari
Gezien de legendary status zou 1 genoeg moeten zijn. Ook omdat disenchants (nog niet vaak) main worden gespeeld. Zelf hou ik wel van een beetje zekerheid en 2 Mirari's zorgt ervoor dat je wat backup hebt en bovendien is de kans groter dat je er geen tutor aan hoeft te verspillen.
9. Riptide Replicator
Duur, maar zorgt wel voor beesten van een type en kleur naar keus. Valt in de kategorie andere manier om te winnen. Kies creature-type Shade voor fun met Cover of Darkness. 1 main is genoeg.
10. Undead Gladiator
Die "ik kom terug" eigenschap is wel goed in een deck met mass-removal. Bovendien te gebruiken als "dure compulsion" en als kannonenvoer in het geval van een deck met Blood/Edict. 2 moet kunnen.
11. Nantuko Shade
Creature-loos spelen klinkt aanlokkelijk. Toch kies ik ervoor in ieder geval 2 van die dingen main te houden.
12. Visara the Dreadful
Zo heerlijk dreadful... en af en toe al in de 5de beurt... :) In ieder geval 1, gezien de Mutilates is ook 2 wel te beargumenteren.

Mana base:
22 Swamp (23 kan ook, in ieder geval niet minder)
4 Cabal Coffers (3 kan ook, maar als je zoiets als Corrupt of Visara of Mutilate+Shade in je 5de beurt wil spelen, kun je maar beter zorgen dat je er dan ook 1 hebt).

De volgende kaarten hebben nog wat verdere onderbouwing nodig:
a) Duress
b) Innocent Blood
c) Smother
d) Engineered Plague
e) Cover of Darkness
f) Infest
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
Shadowdancer
Master
Berichten: 178
Lid geworden op: di okt 15, 2002 11:47 am
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Bericht door Shadowdancer »

Ik speel zelf wel altijd creatureless, ik zal hem ook wel even posten:
1 x Undead Gladiator

4 x Chainer’s Eddict
4 x Corrupt
4 x Diabolic Tutor
4 x Duress
1 x Haunting Echoes
3 x Innocent Blood
1 x Mind Sludge
2 x Mirari
4 x Mutilate
1 x Riptide Replicator
3 x Skeletal Scrying
2 x Smother

4 x Cabal Coffers
22 x Swamp

Sideboard:

2 x Cabal Therapy
2 x Coffin Purge
2 x Engineered Plague
1 x Haunting Echoes
4 x Nantuko Shade
2 x Persecute
2 x Smother

Dus qua mollen kom ik ongeveer even ver maar het probleem tegen die 4 oversold cemetry is dat ik om mijn levens een beetje op pijl te houden moet blijven mollen maar hoeveel fiends ik ook mol er komen er na de eerste buried allive twee per beurt op tafelals der per ongeluk twee cemeteries liggen. En de corrupt met de mirrari komt gewoon net niet snel genoeg. Met sideboard vier shades, twee coffin purge, twee engineered plague en extra echoesin ruil voor de replicator, mind sludge, drie innocent blood en vier duress waren de volgende twee rondes wel te winnen maar alsnog twee keer krap aan. :x
Plaats reactie