Allemaal Decks 2

In dit forum vind je artikelen die geschreven zijn door onze leden.

Moderators: Dragonheart, Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9179
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Allemaal Decks 2

Bericht door pi » zo jan 18, 2009 4:38 pm

Ik ben pi, speel ruim 11 jaar magic en ik ben vrij overtuigd casual speler. Ik ben behoorlijk vaak bezig met het maken van nieuwe decks en vergeet dan om ze op dit forum te posten. Of in sommige gevallen besluit ik dat ze niet de moeite waard zijn om er een artikel aan te wijden. Of ik vergeet helemaal ze te posten. Of wat dan ook. In dit artikel zal ik een aantal decks die ik al een tijdje geleden gebouwd heb bespreken.

Dit artikel is deel 2 in deze serie. De eerste vind je hier:
http://www.magicforums.nl/viewtopic.php?t=2433

In dit artikel zal ik in eerste instantie een aantal upgrades van decks uit voorgaande artikelen tonen. Ik heb namelijk niet stil gezeten en decks veranderen bij mij altijd door de jaren heen. Ik heb decks gehad die afhankelijk van wanneer je er naar keek aggro, control of zelfs combo waren. Ik zal beginnen met een deck uit het vorige artikel dat sindsdien behoorlijk verandert is.

“The Dusty Dozen”

// Lands
4 Selesnya Sanctuary
3 Savannah
3 Krosan Verge
2 Forest
1 Tropical Island
1 Tundra
1 Scrubland
1 Bayou
3 Mirrodin's Core
2 Thran Quarry
1 Mistveil Plains

// Creatures
2 Eternal Witness
3 Dust Elemental
1 Squee, Goblin Nabob
4 Wall of Roots
4 Temple Acolyte
1 Dimir Infiltrator
1 Big Game Hunter
2 Seht's Tiger
4 Loxodon Hierarch
1 Loaming Shaman
1 Glory
1 Magus of the Disk
4 Carven Caryatid
1 Wickerbough Elder

// Spells
4 Survival of the Fittest
2 Research/Development
1 Demonic Tutor
1 Vampiric Tutor

// Sideboard
1 Kagemaro, First to Suffer
1 Stonecloaker
1 Azorius Guildmage
1 True Believer
1 Peacekeeper
1 Arashi, the Sky Asunder
1 Kamahl, Fist of Krosa
1 Duplicant
1 Karmic Guide
1 Kiki-Jiki, Mirror Breaker
1 Pestermite
1 Platinum Angel
1 Masticore
1 Gaea's Blessing
1 Vexing Shusher

Ik raad aan om ook even het commentaar bij dit deck in het vorige artikel te lezen. Ik wacht hier wel even op je :).

De meest opvallende wijziging is dat ik met research opeens toegang heb tot een wishboard. Hierdoor kon ik een aantal meer specifiekere kaarten uit het main deck naar het sideboard verplaatsen zodat deze mijn draws niet meer kunnen verpesten. Er blijven toch een aantal specifieke 1-offs in het main deck te vinden, maar dit zijn kaarten die in heel veel van mijn potjes nuttig zijn en zelfs vrijwel nooit een slechte draw zijn.

Wat dit deck in eerste instantie doet is een stabiele manabase en defensie opbouwen. Dit wordt gedaan door de krosan verge, wall of roots, temple acolyte, carven caryatid en loxodon hierarch. Menig deck heeft moeite met zoveel defense en life gain. Eventueel zoek ik met survival of the fittest nog wat meer van dergelijke kaartjes, maar normaliter zijn mijn tegenstanders al de kant van anderen op aan het kijken na een paar van deze kaarten.

Als ik eenmaal een beetje stabiel ligt wordt het tijd voor de card advantage die de survival op bouwt met behulp van squee. Of, als er veel graveyard removal aanwezig is dan sparen we wat door voor mana en wordt het een dust elemental / big game hunter (madness…) / iets loop zodat er niks door mijn yard gaat. Dit is wel erg vertragend, dus waarschijnlijk ga ik wat dust elementals zoeken om het probleem geval uit de weg te ruimen. Dit is namelijk een 6/6 die zowat unblockable is en die ook nog eventjes zorgt dat al die defensieve kaarten hergebruikt kunnen worden.

Mocht winnen toch wat lastig zijn, bv doordat meerdere tegenstanders op je beginnen te focussen (niet heel ongewoon) dan wordt het tijd om wat research te doen. Elke kaart in het sideboard heeft een specifieke reden waarom hij gespeeld wordt:

Kagemaro, First to Suffer

Met eternal witness een leuke loop om creature decks weg te houden. Kan wat lastig zijn vanwege de vele zwarte mana die nodig is, maar is sneller dan magus of the disk. Kan eventueel in play geholpen worden door karmic guide verderop.

Stonecloaker

Er is vaak wel iemand die zijn yard aan het abusen is. Meestal ben ik het. Maar voor het geval dat, ook een oplossing voor als het anderen zijn.

Azorius Guildmage

Voornamelijk voor irritante artifacts zoals mindslaver.

True Believer

Voor wanneer een combo deck aanwezig is.

Peacekeeper

Ow, je speelt een groen creature based deck? Jammer joh :).

Arashi, the Sky Asunder

Faeries was bij 1 vaste tegenstander een tijdje vrij populair. Sowieso is het wel leuk om instant speed wat tegen een luchtaanval te kunnen doen.

Kamahl, Fist of Krosa

Voor een alpha strike of samen met masticore een ice storm met buyback.

Duplicant

Akroma, angel of wrath, darksteel colossus, alleen voor tokens voelt hij zich te goed. Er zijn niet veel kaarten die vrijwel elk creature kunnen slopen. En dups kan dat nog herhaaldelijk doen met behulp van dusty ook.

Karmic Guide

Om andere sideboard kaarten makkelijker in play te krijgen, zeker kiki-jiki.

Kiki-Jiki, Mirror Breaker

Samen met de volgende kaart een infinite combo. Dit is zeg maar de panic button. Als je echt geen andere oplossing ziet dan is een berg 2/1, haste, vliegers bouwen niet zo heel gek.

Pestermite

De andere helft van de combo. Kan eventueel afgewisseld worden met sky hussar. Pestermite kan naar mijn mening in ietsje meer situaties nuttig zijn, maar de hussar heeft als voordeel dat er ook andere creatures untappen, wat soms nuttig is.

Platinum Angel

Vergelijkbaar met peacekeeper, maar dan voor non-creature based problemen.

Masticore

De andere helft van de ice storm met buyback. Verder ook goed tegen legertjes weenies.

Gaea's Blessing

Iemand waar ik regelmatig mee speelde kreeg een mill bevlieging. Dit leek de beste methode om dat te stoppen.

Vexing Shusher

Stomme counterspells…

Tussen deze kaarten en het main deck is het bijzonder lastig om dit deck dood te krijgen. Er zijn dan ook niet veel multiplayer potjes geweest waar dit deck aan mee deed die niet door het gewonnen werden. Zelfs een conservatieve schatting zou denk ik aangeven dat dit deck meer dan 50% van de multiplayer potjes won en dit waren vaak potjes met 5-6 man! Het is nog steeds mijn favoriete deck om te spelen.

Ik eindigde in het vorige artikel met de vraag of mijn tegenstanders me meer aan zouden gaan vallen naarmate ik meer won. Het antwoord daarop bleek te zijn dat ze dat wel wat meer gingen doen, maar toch niet zo erg als ik zou verwachten. Het is nu wel zo dat ik in het algemeen wat minder makkelijk onder de radar blijf, eigenlijk onafhankelijk van het deck, tenzij ze weten dat het slecht is. Ik heb uiteindelijk dit deck een tijdelijke vakantie gegeven omdat ik bang was dat mijn tegenstanders er op een gegeven moment gewoon genoeg van zouden krijgen. Ik zal het nog eens terug brengen en dan kijken wat de reacties zijn.

Ook nog eventjes terug op een ander deck uit dat vorige artikel. In het artikel zei ik al dat je het common combo deck wat aan zou kunnen passen zodat er geen un-kaarten meer bij zitten. Ik zal hier verder niet in detail op ingaan, maar dit deck zou ik suggereren:

“Common Combo”

// Lands
17 Island

// Creatures
4 Cloud of Faeries
3 Scrivener

// Spells
1 Capsize
4 Frantic Search
4 Snap
4 Train of Thought
4 Muddle the Mixture
4 Dizzy Spell
4 High Tide
4 Merchant Scroll
1 Sapphire Charm
4 Brainstorm
2 Ideas Unbound

Ik denk overigens niet dat het deck type 1 legaal gemaakt zou kunnen worden. Zie verder het vorige artikel voor beschrijvingen.

Een deck dat ook nog een tijdje door mijn hoofd spookte was het deck voor dyuziak: http://www.magicforums.nl/viewtopic.php?t=2494 en http://www.magicforums.nl/viewtopic.php?t=2542

Ik heb het deck een aantal keer gespeeld en het was het voor mijn gevoel net niet. Het kreeg flink wat levens, deed wat leuke dingetjes, maar uiteindelijk deed het het allemaal net niet goed genoeg. Het was uiteindelijk meer een 1 tegen 1 deck dan een multiplayer deck.

Mijn streven was om voor zo’n 20 euro een leuk deckje te bouwen. Misschien zou je het deck hier als een vervolg kunnen zien waarbij er 2x zoveel uitgegeven mag worden (ik heb het niet nagekeken, maar zoveel bijzonders zit er niet in, dus denk dat de prijs inderdaad rond die buurt eindigt). Dit deck aan de andere kant loopt wel lekker naar mijn smaak, ook in multiplayer! Je zult wat kaarten herkennen uit het eerste deck in dit artikel, ik mag dust elemental nou eenmaal graag.

“Dyuziak in het blauw/wit”

// Lands
4 Azorius Chancery
4 Seaside Citadel
3 Bant Panorama
1 Forest
4 Island
4 Plains
3 Forbidding Watchtower

// Creatures
3 Azorius Guildmage
4 Dust Elemental
4 Stonecloaker
4 Temple Acolyte
3 Court Hussar
3 Tradewind Rider
4 Thistledown Liege
3 Draining Whelk
4 Soul Warden
3 Plaxmanta
2 Sygg, River Cutthroat

Mijn idee was om een stuk meer kaarten te gaan spelen met flash, waardoor de tegenstander niet goed weet waar hij aan toe is op een gegeven moment. Dit was niet moeilijk, er is zat keuze in deze kleuren. Door de bant landjes kon ik zelfs gemakkelijk een 3e kleur een klein beetje splashen, hetgeen de plaxmanta toch net dat beetje sterker maakt.

Het deck speelt aardig veel land, misschien zelfs iets meer dan nodig, maar met al het gestuiter van beestjes kun je altijd wel flink wat gebruiken. Binnen de grenzen van het vorige deck (20 euro) kon ik maar weinig doen met de mana base. Dit staat me altijd een beetje tegen, want er kan zoveel meer met land. Minstens kun je veel land spelen dat meerdere kleuren levert en ik speel ook altijd graag een landje dat een creature wordt, zoals de watchtower. Eigenlijk zijn dan 3 extra creatures die een eventuele wrath of god goed kunnen overleven. Of die nog even met tradewind of dusty kunnen helpen. Binnen een ruimer budget zouden er daar waarschijnlijk mishra’s factory’s of zo zitten, maar erg nodig zijn ze niet.

De rest van het deck bestaat uit creatures, want eigenlijk kun je er daar nooit genoeg van hebben. Tussen de verschillende creatures zijn eigenlijk alle mogelijke problemen wel op te lossen door de whelk en tradewind, krijg je ene berg levens, heb je graveyard removal en kun je spells die ze targetten stoppen. Het deck heeft nog een redelijke mana curve ook, al zou die best iets lager mogen. Maar ja, met al die extra levens is er ook wel wat ruimte :).

Voor wie eens wat anders zou willen proberen en niet te veel zou willen uitgeven is dit een perfect deck. Mocht de prijs nog wat te hoog gevonden worden, de lieges zijn niet bijzonder hard nodig.

Daarmee ben ik even door mijn gewijzigde decks heen. Maar, ik heb nog wel nieuwe decks. Dit eerste nieuwe deck is ooit gebouwd met in gedachten dat ik een wat rustiger deck wilde hebben en dat ik ook eens wat met rood moest doen, geïnspireerd door beta lightning bolt nummer 4 die in mijn bezit kwam. Dit deck wint lang niet zo veel als bv het eerste deck uit dit artikel, maar het is wel eigenlijk altijd een kanshebber. Maak het vooral ook niet boos als je het tegen je ziet, want 1 iemand slopen lukt het zeker.

“Simply Red”

// Lands
15 Mountain
4 Mishra's Factory
3 Thawing Glaciers

// Creatures
3 Flametongue Kavu
2 Ashling the Pilgrim
4 Epochrasite
4 Taurean Mauler

// Spells
4 Incinerate
3 Hammer of Bogardan
4 Lightning Bolt
4 Staff of Domination
3 Foriysian Totem
4 Oblivion Stone
3 Starstorm

Ik moet hierbij toevoegen dat als ik ergens 4 urza’s rage vind deze waarschijnlijk hier bij gaan. Ik weet nog niet helemaal zeker waar, maar ik vind vast wel een plekje :).

Wat bovenstaand deck vooral goed doet is dingen slopen. Maar het houdt zich lekker in totdat het nodig is om dat te doen. Ik bedoel, die boel kan wel stuk, maar het is veel leuker als iemand anders er mee aangevallen wordt… Tenzij iemand iets heel vervelends speelt en ik wel een vijand moet maken dan kan dit deck zich vaak afzijdig houden. Mensen verwachten altijd meer burn dan er in zit dus zullen niet zo vaak mijn kant op komen.

Taurean mauler is overigens niet zo belangrijk voor het deck als hij misschien lijkt. Hij is te makkelijk te stoppen, maar mensen hebben vaak wel 1-2 kaarten nodig om dat te doen. Dat zijn kaarten die niet op goede kaarten gemikt worden :P. Meer dan eens maak ashling af wat al gedaan is door andere decks of de andere kaarten in dit deck.

In een memorabel potje sloeg ik elke beurt met een hammer een merfolk stuk, dat voelde goed! :D. Het is wel kenmerkend voor de hoeveelheid denkwerk in dit deck. Komt er iemand je kant op dan sloop je dingen van hem. Wordt het te heet onder je voeten dan sloop je de hele wereld. Heb je wat mana over dan gaat het richting glaciers of staff en dat is het wel.

Dit deck is leuk als je eens wat minder wilt denken en is kwa kosten nog wel te overzien, ik zou gokken 40-50 euro.

Nou, nog 1 nieuw deck als toegift. Iemand zei me ooit dat ik altijd zo moeilijk deed met decks bouwen. Waarom kon ik niet gewoon eens een tribal deck bouwen of zo. Mijn antwoord toen was dat ik dat een beetje saai vond, maar een uitdaging ga ik natuurlijk niet uit de weg. Ik ben daarom maar eens een elfjes deck gaan maken. Maar dan wel met een geheel eigen sausje.

“(A)musing”

(in een eerdere versie zat seedborn muse)

// Lands
3 Gaea's Cradle
4 Maze of Ith
10 Forest
4 Wirewood Lodge
3 Blinkmoth Nexus

// Creatures
4 Essence Warden
4 Priest of Titania
4 Imperious Perfect
4 Wellwisher
3 Argothian Elder
4 Seeker of Skybreak
3 Rhys the Redeemed

// Spells
4 Staff of Domination
3 Rings of Brighthearth
3 Ring of Ma'ruf

// Sideboard
1 Argothian Elder
1 Rhys the Redeemed
1 Hurricane
1 Masticore
1 Kamahl, Fist of Krosa
1 Nullmage Shepherd
1 Loaming Shaman
1 Silklash Spider
1 Ouphe Vandals
1 Genesis
1 Fracturing Gust
1 Concordant Crossroads
1 Desert Twister
1 Helix Pinnacle
1 Junktroller

Ok, wat zie je hier. Op het eerste gezicht wat standaard elfjes, wat elfjes die je wat minder vaak ziet, maar misschien niet iets wat er meteen uitspringt. Maar wacht, ik durf te wedden dat er wat combos in dit deck zitten die je gemist hebt.

Denk er even over, hoeveel mogelijkheden om oneindig te gaan tel je in het main deck?

Tel nog even.

Ik vond deze;

1) gaea’s craddle + wirewood lodge + argothian elder
2) maze of ith + argothian elder (ok, en een willekeurig ander mana leverend landje, ook leuk, 2e maze en een attacking wellwisher)
3) gaea’s craddle + argothian elder + seeker of skybreak + rings of brightheart (en genoeg andere creatures)
4) priest of titania + seeker of skybreak + rings of brightheart (en een extra elf voor infinte)
5) priest of titania + staff of domination (eventueel makkelijker gemaakt door rings of brightheart)

En dat zijn alleen de infinte combo’s. Er is nog zat wat ook lekker met elkaar samen werkt dat eindig is. Uit gegaan van deze combo’s is er een bergje kaarten die leuke dingen doet als je ze vaker untapt, als je veel mana hebt of als er veel tokens in play komen.

Mocht een tegenstander tegen werken dan is het tijd voor de ring of ma’ruf. Hoewel de enige kaart die ik tot nu toe er mee opgevist heb concordant crossroads is geeft de ring je mogelijkheden tegen alles wat je maar kunt verzinnen. Merk ook op dat de ring als je genoeg mana hebt gelooped kan worden met een staff en een rings.

Dit elfjes deck grijp ik nu vooral aan als argument voor dat mijn vaste tegenstanders meer removal moeten spelen. Ze verliezen namelijk van een bergje creatures die hooguit 2/2 zijn.

Het leuke aan het deck spelen is dat als je eerste combo fizzled je vrij zeker weet dat je het binnenkort opnieuw mag proberen. Daarnaast, mocht je geen combo vinden dan krijg je nog steeds gigantisch veel levens en tokens. Dus als de tokens niet genoeg zijn dan heb je toch minstens de tijd om een doorstart te maken. Ook leuk zijn de onverwachte combo’s, niemand verwacht dat die maze en elder samen een oneindige combo vormen. Ik heb er zelfs iemand wel eens op moeten wijzen dat hij een oneindige combo op tafel had liggen toen hij een maze en een krosan restorer met treshold in play had.

Ik realiseer me dat het een tijde stil was. Ik weet ook niet wanneer er een nieuw artikel komt. Maar, terwijl ik dit schreef bedacht ik me dat ik nog wel 3 nieuwe decks heb om over te vertellen. Daarnaast zijn er nog zat andere onderwerpen voor artikelen of misschien heb jij nog suggesties? In ieder geval komt er dus vast wel weer eens wat.

Mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.

Gebruikersavatar
Master of Chaos
Master
Berichten: 160
Lid geworden op: zo jun 13, 2010 3:53 pm
Locatie: Hengelo(ov)

Bericht door Master of Chaos » do jul 01, 2010 7:22 pm

Ik vroeg me af hoe duur dat laatste deck zou zijn als je het compleet op Nedermagic zou kopen :D
Als het niet al te duur is zou ik het missc volgend jaar doen, al concentreer ik me nu meer op andere decks.

Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9179
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi » do jul 01, 2010 11:59 pm

Oy,

het laatste deck werkt niet echt meer zoals ik het bedacht had door wijzigingen in de regels hoe wishes en dergelijke werken. Ik heb geen update gedaan omdat het deck een fundamenteel probleem heeft: alles wat vaak 1 of 2 damage kan doen maakt dit stuk. De basis van het deck werkt wel nog, maar is niet super interessant. Het tweede deck is sowieso een beter combo deck en is beter bestendig tegen hetzelfde probleem. De ultieme versie van dat deck speelt Framed!, zoals in deel 1 van deze reeks te vinden is:
http://www.magicforums.nl/viewtopic.php?t=2433 Dit common combo deck is ook een stuk goedkoper om te bouwen en het is gewoon lachen om iemand zijn stoere gepimpte deck met commons te verslaan (het deck kan theoretisch een turn 2 kill doen, enigsins redelijk een beurt 3 kill doen en vaak een beurt 4 kill doen, bij een fizzle is er een vrij redelijke kans op een herstart). Het is wel een moeilijker deck om te spelen.

Van alle decks in beide artikelen is “The Dusty Dozen” waarschijnlijk de beste, maar behoorlijk duur. Het is ook de enige die ik geupdate hebt tot Rise.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.

Plaats reactie