Mono-Black: Phylactery Lich

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

Gebruikersavatar
BSRuben
Adept
Berichten: 278
Lid geworden op: vr jan 21, 2011 10:25 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Mono-Black: Phylactery Lich

Bericht door BSRuben »

Hey,

Ik heb een tijd terug een T2 deck in elkaar gezet met Phylactery Lich. Nu wil ik dit deck nog wel gebruiken maar ik merk dat het niet echt goed meer mee kan komen met de decks die Sword of Feast and Famine spelen.
Nu vroeg ik me af of jullie me kunnen helpen met wat (niet al te dure) verbeteringen voor het deck.

De decklist op dit moment:

// Lands
22 Swamp

// Creatures
3 Fume Spitter
4 Phylactery Lich
4 Nantuko Shade
3 Liliana's Specter
4 Skinrender
1 Grave Titan

// Planeswalker
2 Liliana Vess

// Spells
1 Black Sun's Zenith
2 Doom Blade
3 Sign in Blood

// Artifacts
4 Darksteel Axe
2 Whispersilk Cloak
2 Sword of Feast and Famine
3 Mimic Vat

Met dit deck speel ik eigenlijk alleen 1 tegen 1. Het is de bedoeling om zo snel mogelijk een Phylactery Lich op het bord te krijgen. De andere equipments zijn er om je creatures unblockable te maken. Met Mimic Vat zorg je voor een creature iedere beurt (zoals bijv. Skinrender om het bord leeg te vegen).
Ik kom bij de FNM veel ramp en caw-go/blade decks tegen. Soms ook infect en een enkel Kuldotha deck. Redelijk veel decks die zo van het internet zijn gehaald dus :S

De problemen liggen bij twee soorten decks: de blade decks die de nieuwe Sword of Feast and Famine gebruiken om protection tegen zwart te krijgen en de decks die met een key artifact spelen, zoals Argentum Armor. Nu denk ik dat het met zwart alleen niet gaat lukken om daar van te winnen omdat er geen enchantment en artifact removal bij zwart zit (in T2 in ieder geval)..

Daarom de vraag of jullie me kunnen helpen, want het is niet echt leuk meer om tegen die decks te spelen omdat je toch al weet dat je gaat verliezen..
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mono-Black: Phylactery Lich

Bericht door Dragonheart »

Ik bespeur een zekere afkeer van netdecken. Daar help je jezelf niet mee. If you can't beat them, join them.

Of ik je kan helpen, dat hangt van jou af. Wat wil je precies? Ik begrijp je post wel, maar zoals ik het nu zie zijn er 2 mogelijke scenario's:
- Ik ga je vertellen wat er allemaal niet klopt aan je deck. Afhankelijk van de lengte van je tenen komen we daar al in de problemen. Vervolgens ga ik je vertellen hoe een enigszins competitief zwart deck eruit kan zien. De kans is erg groot dat een hoop van de kaarten die ik voorstel niet binnen jouw budget passen. Bovendien kan het zijn dat je het idee krijgt dat ik je niet serieus neem omdat hetgeen ik voorstel mijlenver af ligt van wat jij gepost hebt.
- We gaan proberen om binnen de gestelde beperking (jouw voorkeuren en budget) iets te maken. Je zult aan het einde vast een beter deck hebben, maar een FNM winnen zit er waarschijnlijk niet in.

Als dit allemaal niks lijkt, dan is het misschien beter om dat te zeggen voordat ik er moeite voor ga doen. Misschien is het bekend, misschien niet. Ik kan bijzonder slecht tegen mensen die niet luisteren naar mijn adviezen. Denk jij dat jij ook zo iemand bent? Prima, even goede vrienden, maar dan heb ik liever dat je het nu zegt.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
BSRuben
Adept
Berichten: 278
Lid geworden op: vr jan 21, 2011 10:25 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Mono-Black: Phylactery Lich

Bericht door BSRuben »

Ik vind het vooral belangrijk om een deck te hebben waar ik mezelf mee kan vermaken en waar ik blij mee ben. Ik vind het leuk om een deck te spelen wat zelf bedacht is maar wel mee kan komen maar het hoeft echt geen top of the line te worden want dan kan ik toch net zo goed een paar honderd euro neertellen en een netdeck kopen.

Het grootse probleem is het geld, als ik een geldboom zou hebben dan had ik wel betere kaarten gekocht maar ik vind het leuk om een spel te spelen waar je zelf creatief mee bezig bent geweest zonder dat je daarvoor de rest van de maand op een houtje moet bijten.

Het gaat er dus niet om dat het meteen een FNM winning deck wordt (met dit deck heb ik een goede kans tegen de control decks en Kuldotha kan ik ook winnen) maar het zou leuk zijn er als iets meer power in zit.
Ik zou dus erg blij zijn met je adviezen, maar ik ben niet van plan om het hele deck weg te gooien om een über-competitief zwart deck te gaan maken.

Ook hoeft het niet verplicht mono black te zijn al zou ik wel prijs stellen als de eventueel duurdere kaarten uit de nieuwere series komen (SOM block). Dan kan ik daar nog een tijdje mee spelen.

Grtz,

Ruben
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mono-Black: Phylactery Lich

Bericht door Dragonheart »

Hmmm. Wat versta jij onder duurdere kaarten? Er zijn in standaard bijvoorbeeld maar 5 kaarten die boven de 20 euro komen.

Phyrexian Revoker is misschien wel wat. Het is een artifact en het kan zowel planeswalkers als equipment lam leggen. Helaas is het ding kwetsbaar.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
BSRuben
Adept
Berichten: 278
Lid geworden op: vr jan 21, 2011 10:25 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Mono-Black: Phylactery Lich

Bericht door BSRuben »

Ik studeer op het moment dus mijn bankrekening is vaak nagenoeg leeg. Ik heb dus niet het geld om in een keer een playset kaarten van 10 euro per stuk te kopen. Als ik 5 of 6 euro kwijt ben voor een playset dan is dat prima en iets duurder kan ook wel als ik het van tevoren weet en ik de kaarten nog een tijd kan spelen.

Phyrexian Revoker is inderdaad leuk, alleen misschien wel te kwetsbaar..
Ik zat zelf te denken aan Tumble Magnet. Ik heb in ieder geval ook een playset Vampire Hexmage op het oog voor in het side-board.
Volition Reins is ook gaaf, alleen zie ik die niet zo snel in dit deck verschijnen :P
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mono-Black: Phylactery Lich

Bericht door Dragonheart »

Ik mis ook een beetje de Inquisition of Kozilek.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
BSRuben
Adept
Berichten: 278
Lid geworden op: vr jan 21, 2011 10:25 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Mono-Black: Phylactery Lich

Bericht door BSRuben »

Kan Duress ook? Die heb ik namelijk nog liggen :)
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mono-Black: Phylactery Lich

Bericht door Dragonheart »

Duress kan in principe ook. Inquisition is een klein beetje beter. Aan de hand van je beschrijving boven zou je ze vooral gebruiken tegen het zwaard. Ik hoop dat je weet dat je die discard dus nooit in je eerste beurt speelt ;)
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Re: Mono-Black: Phylactery Lich

Bericht door ixo »

Duress is super goed, zou ik er gewoon in duwen. maar die inquisition of Kozilek zou ook spelen eigenlijk ( playsetje van 1 of 2 om 2 )

ik speel zelf ook erg veel zwart, omdat het gewoon een leuke kleur is:P

andere mogelijkheden zijn misschien Lux Cannon met een combinatie van Contagion Clasp of Contagion Engine.

hmmm mass destruction Consume the Meek Deze heeft geen enkel probleem stomme "Parrots" uit de lucht te halen, plus hij is instant.
Ook kan Marsh Casualties helpen?

Consuming Vapors <-- eventueel een leuk idee om van pro van te komen?
Disfigure blijft gewoon goed, kan ook Virulent Wound gebruiken
Gatekeeper of Malakir ook een pro remover, als de opponent daarvoor kiest natuurlijk.

Hoop dat het een beetje helpt.

p.s. meer removal helpt vaak veel
Tap yourself

When you are Tapped, Slap your face.
You received a Lethal Blow.

Quote: cigarettes are a lot like hamsters, perfectly harmless until you stick one in your mouth and lit it on fire.
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Re: Mono-Black: Phylactery Lich

Bericht door ixo »

Dragonheart schreef:Duress kan in principe ook. Inquisition is een klein beetje beter. Aan de hand van je beschrijving boven zou je ze vooral gebruiken tegen het zwaard. Ik hoop dat je weet dat je die discard dus nooit in je eerste beurt speelt ;)
aye, je speelt die als hij Stoneforge mystic speelt ofzo. :P
Tap yourself

When you are Tapped, Slap your face.
You received a Lethal Blow.

Quote: cigarettes are a lot like hamsters, perfectly harmless until you stick one in your mouth and lit it on fire.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mono-Black: Phylactery Lich

Bericht door Dragonheart »

ixo schreef:
Dragonheart schreef:Duress kan in principe ook. Inquisition is een klein beetje beter. Aan de hand van je beschrijving boven zou je ze vooral gebruiken tegen het zwaard. Ik hoop dat je weet dat je die discard dus nooit in je eerste beurt speelt ;)
aye, je speelt die als hij Stoneforge mystic speelt ofzo. :P
Precies. Als je hem beurt 2 speelt, is de kans toch al groter dat er een zwaard getrokken is. Er zijn natuurlijk uitzonderingen op deze regel ivm counters ed, maar over het algemeen is het beter om te wachten tot na de Mystic.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Re: Mono-Black: Phylactery Lich

Bericht door ixo »

je zou eventueel ook de mystic kunnen discarden, maar zou niet het slimste zijn aangezien de mystic makkelijk te slopen is.

zou een Memoricide ook leuk zijn?:)
Tap yourself

When you are Tapped, Slap your face.
You received a Lethal Blow.

Quote: cigarettes are a lot like hamsters, perfectly harmless until you stick one in your mouth and lit it on fire.
Gebruikersavatar
BSRuben
Adept
Berichten: 278
Lid geworden op: vr jan 21, 2011 10:25 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Mono-Black: Phylactery Lich

Bericht door BSRuben »

Memoricide heb ik in de sideboard zitten :)
Wat ik nu heb is:

2 Memoricide
3 Sadistic Sacrament
2 Disfigure
4 Vampire Hexmage
4 Shrivel
Gebruikersavatar
BSRuben
Adept
Berichten: 278
Lid geworden op: vr jan 21, 2011 10:25 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Mono-Black: Phylactery Lich

Bericht door BSRuben »

Als we richting Lux Cannon gaan dan kunnen we Contagion Clasp erbij doen. Die is wel handig tegen een turn 1 of 2 Birds of Paradise en Lotus Cobra. Misschien dan ook Everflowing Chalice / Sphere of the Suns of Chimeric Mass.

Voordeel van de Chimeric Mass is dat die geen protection issues heeft en dat hij steeds sterker wordt. Plus dat er geen tweede kleur bij hoeft.

Even off-topic: Als ik van mijn Chimeric Mass een creature maak en die gaat dood, kan ik die dan in Mimic Vat stoppen? Wat wordt de power/toughness?
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Re: Mono-Black: Phylactery Lich

Bericht door ixo »

Blijft nul, ook is hij tot eind van de turn een creature, daarna een artifact. weet niet hoe dat zit, volgens mij verliest ie de creature ability zodra die de GY hit?
en anders zal je nog steeds 1 moeten betalen voor zijn activatie kosten.

Trouwens Sadistic Sacrement is best langzaam, wil je die wel spelen? ik heb er weinig nut aan gehad toen ik hem speelde.
Tap yourself

When you are Tapped, Slap your face.
You received a Lethal Blow.

Quote: cigarettes are a lot like hamsters, perfectly harmless until you stick one in your mouth and lit it on fire.
Plaats reactie