Crabmill

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wilt-Leaf Liege
Adept
Berichten: 291
Lid geworden op: za jul 25, 2009 4:27 am

Crabmill

Bericht door Wilt-Leaf Liege »

Okay, dit deck is bedoeld voor een Standardtoernooi, en moet dus competitief zijn. Mogelijke kaarten uit Worldwake die interessant zijn voor dit deck zijn Treasure Hunt en Explore. Tot nu toe presteert het deck aardig, maar heeft het moeite met snelle decks. Wall of Reverence werkt wel erg goed tegen snelle decks, zeker door de lifegain.

Doel van het deck is je tegenstander te millen door middel van de Hedron Crab en de Archive Traps. Om dit proces aanzienlijk te versnellen zitten er een aantal fetchlandjes in het deck. Daarnaast heb ik gekozen voor Terramorphic expanse en Bant Panorama voor een betere manabase, en daarnaast kosten ze me geen leven, wat voor dit deck wel belangrijk is. Het maakt het deck daarentegen wel weer iets langzamer, maar wel weer constanter. Bijkomend voordeel van de Panorama's is dat je ze niet per se direct hoeft te saccen. Als je niet direct een specifieke kleur mana nodig hebt, kan je wachten tot je een of meerdere Hedron Crabs in play hebt.

Met Knight of the Reliquary kan je ook landjes in to play krijgen en door alle fetch-en saclandjes heb je doorgaans mana-efficient creature. Baneslayer geeft het deck ook vaak extra tijd door de lifelink, maar zowel de knight als de Baneslayer kunnen natuurlijk ook als finishers werken.


Creatures 23

4 x Hedron Crab
2 x Birds of Paradise
4 x Noble Hierarch
4 x Ranger of Eos
3 x Wall of Reverence
2 x Baneslayer Angel
4 x Knight of the Reliquary

Spells 14

4 x Path to Exile
4 x Archive Trap
2 x Harrow
4 x Howling Mine

Lands 23

4 x Terramorphic Expanse
4 x Misty Rainforest
4 x Bant Panorama
4 x Forest
4 x Island
3 x Plains
Luck never gives, it only lends
Gebruikersavatar
Chaos
Wizard
Berichten: 590
Lid geworden op: wo dec 03, 2008 8:52 pm
Locatie: Chaos wastes

Bericht door Chaos »

Ik heb ook een knight of the reliquary, maar kun je me eens vertellen wrm deze kaart precies zo goed is ?
No mercy for the weak,
no pity for the dying,
no tears for the slain ...
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

Met zijn ability maak je hem steeds sterker en aangezien je het ene landje voor het andere inruilt, kost het per saldo verder niks (en daarbij kun je een forest of plains inruilen voor een landje naar keuze). Maar je triggert wel landfall ermee.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
Saint
Wizard
Berichten: 1040
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 12:43 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door Saint »

Precies zoals alt al zegt je kunt hem perfect gebruiken in een landfall deck en als je een bepaald soort mana nodig hebt (dus 3 color speelt ofzo en mana tekort komt) kun je één van je landjes ruilen voor een andere.

@wilt, deck ziet er goed uit, je hebt en zat mana source (ook leuk met rangers of eos om wat BoP's te pakken etc.) milling deel werkt ook wel leuk, ik betwijfel alleen of je die Harrows er echt in nodig hebt, je hebt al howling mines, goedkope mana creatures etc. dan kun je ze beter nog verwisselen voor een andere mana creature of whatever. Maar dat is mijn mening natuurlijk.
"The bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame." - Ripley Scrowle, Elias Ashmole's Theatrum Chemicum Britannicum - 1652
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

howling mine lijkt me een slechte kaart, wil je werkelijk je tegenstander meer kans geven om kaarten te pakken die je kunnen stoppen? Ik zou daar eerder een paar counters spelen.

Sowieso is je creature base een beetje vreemd, aan de ene kant speel je creatures die niet zo hard beuken, aan de andere kant een paar die dat wel doen, maar eigenlijk wil je winnen door je tegenstander te millen. Dan heb je daarnaast ook weer een defensief beest die graag grote jongens naast zich ziet. Ik krijg er een beetje een schizofreen gevoel bij, ik zou zoeken naar meer synergy op dat gebied.

Ik mis ook wat mass removal, die je nu misschien niet speelt vanwege je creature base, maar wat misschien wel handig kan zijn als je de boel een beetje aanpast.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Fewtger
Adept
Berichten: 427
Lid geworden op: za okt 24, 2009 8:23 pm
Locatie: Gent

Bericht door Fewtger »

Als ik een mill-deck zou maken, zou ik er zeker zwart bijdoen voor Nemesis of Reason, Glimpse the unthinkable en Mind Funeral.
Gebruikersavatar
Wilt-Leaf Liege
Adept
Berichten: 291
Lid geworden op: za jul 25, 2009 4:27 am

Bericht door Wilt-Leaf Liege »

howling mine lijkt me een slechte kaart, wil je werkelijk je tegenstander meer kans geven om kaarten te pakken die je kunnen stoppen? Ik zou daar eerder een paar counters spelen.
Ik pak zo ook meer kaarten om hen te millen, dus dat kan je op zich tegenover elkaar wegstrepen. Het voordeel is natuurlijk dat hun library sneller op is. Met de Howling Mine mis je ook minder landdrops die essentieel zijn voor het deck.

Niettemin is dit idd een kaart waar ik niet helemaal zeker van ben, maar hij is zeker niet slecht in het deck. Maar het zou heel goed kunnen dat er betere alternatieven zijn. Counters vind ik momenteel niet zo heel erg goed in Standard. Cancel is te duur, en de dubbele U is een bijkomend nadeel voor een 3-kleuren deck. Als je Essence Scatter en Negate zijn soms dode kaarten in je hand. Hindering Light zou eventueel nog wel een optie zijn, maar de cc is ook een beetje tricky. Betere suggesties?
Sowieso is je creature base een beetje vreemd, aan de ene kant speel je creatures die niet zo hard beuken, aan de andere kant een paar die dat wel doen, maar eigenlijk wil je winnen door je tegenstander te millen.
Nou, alleen de Baneslayer Angel is op zich een beuker. Verder zitten er geen beukers in. De Knight zit om een andere reden in dit deck, en hij heeft als bijkomend voordeel dat het ook een goede blocker kan worden. (en idd je kan er ook mee aanvallen, waar niks mis mee is natuurlijk). Als de Baneslayer geen lifelink had, had zij niet in het deck gezeten, maar door de lifelink is zij verdedigend ook heel sterk. Daarnaast is het een creature die op zichzelf het spel kan beslissen. Het is daardoor ook een bliksemafleider voor de Hedron Crab. Wellicht is bv. Wall of Denial een betere optie?
Dan heb je daarnaast ook weer een defensief beest die graag grote jongens naast zich ziet. Ik krijg er een beetje een schizofreen gevoel bij,
Bedoel je dan Wall of Reverence? Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo wat je hiermee bedoeld.
Ik mis ook wat mass removal, die je nu misschien niet speelt vanwege je creature base, maar wat misschien wel handig kan zijn als je de boel een beetje aanpast.
Dat heeft er natuurlijk alles mee te maken. Dit is uiteindelijk een creaturebased milldeck. Dat onderscheidt het van bv. Calafell's Jacerator. Nee, een kaart als Day of Judgment zou niet goed werken in dit deck. Dat zou ik zoals jij zegt heel schizofreen vinden. Ik denk eerder aan Oblivion Ring naast Path tp Exile als removal. De ring is wat meer versatiel dan de Journey.
Als ik een mill-deck zou maken, zou ik er zeker zwart bijdoen voor Nemesis of Reason, Glimpse the unthinkable en Mind Funeral.
Glimpse is niet standardlegal he? :wink: Aan dit deck ga ik geen zwart toevoegen, dat zou de manabase te veel verzwakken, denk ik. Het zijn zeker goede millkaarten, maar dan gaat het toch een heel ander deck worden, denk ik. Als er een echt goed zwart/blauw mill-deck bestaat in standard is het iig nog niet uitgevonden.
@wilt, deck ziet er goed uit, je hebt en zat mana source (ook leuk met rangers of eos om wat BoP's te pakken etc.) milling deel werkt ook wel leuk, ik betwijfel alleen of je die Harrows er echt in nodig hebt, je hebt al howling mines, goedkope mana creatures etc. dan kun je ze beter nog verwisselen voor een andere mana creature of whatever. Maar dat is mijn mening natuurlijk.
De rangers werken idd goed. Je kan de crabs er mee zoeken, maar ook de BoP's en de Hierarchs. Harrow is goed als ik hem kan spelen met crabs in play, en als mana-accelerator, maar ik kan me heel goed voorstellen dat deze er uiteindelijk niet in blijven zitten.
Luck never gives, it only lends
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

- mine is slecht in het algemeen omdat je tegenstander de eerste kaart pakt. Hij loopt altijd in advantage voor op je.

- ik zie de baneslayer en de knight als beukers, het zal regelmatig voorkomen dat beuken met de knight beter is dan millen.

- ja, ik doel op de wall, die wil graag dat je beesten er naast speelt die je eigenlijk helemaal niet zou moeten willen spelen. het schizofrene was de optelling van dei wall en de beukers.

- ik denk ook dat creature based millen op zichzelf al een vreemd idee is. Ik zou verwachten dat een paar days er bij je veel meer helpen dan een paar creatures. Je creatures zijn sowieso voor een groot deel zo zwak dat rekenen op dat zo overleven misschien sowieso wel wat te optimistisch is.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Wilt-Leaf Liege
Adept
Berichten: 291
Lid geworden op: za jul 25, 2009 4:27 am

Bericht door Wilt-Leaf Liege »

Vandaag een beetje getest tijdens de FNM, en het liep best aardig eigenlijk. Beter dan ik had verwacht. Op een gegeven moment 4 Crabs in play, speelde landje en vervolgens een harrow gespeeld, en sac panorama! Epic :lol:
Luck never gives, it only lends
Gebruikersavatar
Wilt-Leaf Liege
Adept
Berichten: 291
Lid geworden op: za jul 25, 2009 4:27 am

Bericht door Wilt-Leaf Liege »

pi schreef: - ik denk ook dat creature based millen op zichzelf al een vreemd idee is. Ik zou verwachten dat een paar days er bij je veel meer helpen dan een paar creatures. Je creatures zijn sowieso voor een groot deel zo zwak dat rekenen op dat zo overleven misschien sowieso wel wat te optimistisch is.
Tja, als je het hele concept niks vindt, dan heeft verder commentaar ook weinig zin. Jij raadt eigenlijk aan een ander deck te spelen. Dit dan maar? ;)

Spells (36)

* 4 Angelsong
* 2 Archive Trap
* 3 Day of Judgment
* 4 Flashfreeze
* 4 Font of Mythos
* 4 Howling Mine
* 4 Jace Beleren
* 1 Path to Exile
* 4 Safe Passage
* 2 Sunspring Expedition
* 4 Time Warp

Lands (24)

* 4 Glacial Fortress
* 10 Island
* 4 Kabira Crossroads
* 6 Plains
Luck never gives, it only lends
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

dan vind ik de mine varianten nog steeds niks (en ik zie geen reden waarom die crabs niet in dit deck zouden kunnen). Maar anyway, in plaats van de discussie opgeven, waarom verdedig je niet voordelen van jouw creature based variant ten opzichte van een variant met minder creatures?

EDIT: als je eventueel zwart zou willen spelen ipv een van je andere kleuren, ik denk groen, dan is scrib nibblers uit worldwake misschien wel goed.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
The Quizmaster
Wizard
Berichten: 1132
Lid geworden op: do mar 28, 2002 7:35 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door The Quizmaster »

http://www.wizards.com/Magic/Magazine/A ... y/deck/375

Toevallig vandaag op de officiele site gepost... lijkt er erg veel op ;)
See reversed side of this posting for disclaimer.
*This message is printed on 100% recycled electrons*
Gebruikersavatar
Wilt-Leaf Liege
Adept
Berichten: 291
Lid geworden op: za jul 25, 2009 4:27 am

Bericht door Wilt-Leaf Liege »

The Quizmaster schreef:http://www.wizards.com/Magic/Magazine/A ... y/deck/375

Toevallig vandaag op de officiele site gepost... lijkt er erg veel op ;)
Hey, grappig. Eens kijken of die build bevalt.
Luck never gives, it only lends
Gebruikersavatar
Wilt-Leaf Liege
Adept
Berichten: 291
Lid geworden op: za jul 25, 2009 4:27 am

Bericht door Wilt-Leaf Liege »

pi schreef: Maar anyway, in plaats van de discussie opgeven, waarom verdedig je niet voordelen van jouw creature based variant ten opzichte van een variant met minder creatures?

mazzel

pi
Ik zeg niet dat die er zijn. Ik vind de Hedron Crab alleen een erg toffe kaart. Dus soms is dat reden genoeg om het op die manier te willen proberen. Ik heb in ieder geval al leuke situaties met dit deck meegemaakt. Bv. 3 archive traps in de eerste beurt kunnen spelen, en 48 kaarten gemillt in één keer met de Crabs en Harrow. Dat is gewoon leuk, maar ik verwacht niet dat dit een Tier 1 deck wordt. Maar je kan natuurlijk proberen het zo goed mogelijk te maken.

Kennelijk wordt dit deck populairder aangezien er steeds meer vergelijkbare decks op duiken (zie vorige post) Ik had een deck van ene Kyle Sanchez als voorbeeld genomen (met eigen aanpassingen), maar ik ga deze build ook eens proberen. :)
Luck never gives, it only lends
Plaats reactie